המועצה להשכלה גבוהה האחת עשרה קובץ החלטות עקרוניות פברואר

Size: px
Start display at page:

Download "המועצה להשכלה גבוהה האחת עשרה קובץ החלטות עקרוניות פברואר"

Transcription

1 המועצה להשכלה גבוהה האחת עשרה קובץ החלטות עקרוניות פברואר

2 2 מ ב ו א בקובץ זה מאוגדת מסכת של החלטות עקרוניות שקיבלה המועצה להשכלה גבוהה האחת עשרה בתקופת כהונתה. הקובץ מרכז, תחת קורת גג-אחת, את ההחלטות העקרוניות והכלליות שהתקבלו במועצה להשכלה גבוהה וזאת בשונה מן ההחלטות הספציפיות של המועצה הנוגעות לבקשות פרטניות של מוסדות להשכלה גבוהה. הקובץ גם מהווה אינדקס של החלטות עקרוניות שבאמצעותו ניתן גם להצליב נושאים ומידע, במסגרת עבודתה השוטפת של המועצה. קובץ החלטות זה פורש את התמונה הרחבה של החלטות המועצה העקרוניות שמהן משתקפת מדיניותה הכוללת של המועצה. בשל כך, מטרתו העיקרית של הקובץ היא לסייע למועצה להסתמך על "תמרורי הדרך" העקרוניים שלה שהסתמנו במשך השנים ובכך לצאת "מן הכלל את אל הפרט" ולהבטיח אחידות ועקביות במסגרת דיוניה והחלטותיה. הקובץ סדור עפ"י פרקים. בכל פרק (דהיינו בכל נושא) מקובצות יחדיו ההחלטות הרלבנטיות יחד עם הוראות אחרות הקשורות גם הן לאותו נושא. כל הערה או הארה מצד חברי המועצה והמינהל לשם שיפורו תתקבל בברכה. ולסיכום ברצוני להודות ליונית יצחק, מרכזת מנהלית למועצה באגף האקדמי של המל"ג, על הסיוע הרב שהושיטה לי בהכנת קובץ זה. ריקי מנדלצויג סמנכ"ל לעניינים אקדמיים מזכיר המועצה להשכלה גבוהה אפריל 2012

3 3 דרכי עבודתה של המועצה להשכלה גבוהה

4 4 ייעול עבודת המועצה - החלטת מועצה מיום על מנת לייעל את עבודת המועצה להשכלה גבוהה, מחליטה המועצה כדלקמן: 1. ככלל, המלצות ועדות המשנה הקבועות של המועצה, כולל החומר הרלוונטי, ישלחו לחברי המועצה. החלטות המועצה בעניינים אלה, תתקבלנה במסגרת נוהל קבלת החלטות בכתב (ולא בהצבעה), זאת כפוף לכל התנאים הבאים: א. ההחלטה אינה עוסקת בנושאים עקרוניים ו/או בקביעת מדיניות ו/או בעניין הדורש שימוע. ב. ההחלטה אינה דורשת רוב מיוחד בהתאם לסדרי הנוהל של המועצה. ג. ההחלטה אינה עוסקת בבקשה למתן היתר למוסד שטרם קבל הכרה. ד. לא התקבלו הערות חברי המועצה בתוך פרק זמן של שבועיים מיום שליחת ההמלצה. ה. לא התקבלה בקשה מטעם ועדת המשנה ו/או יושב ראש הועדה ו/או חבר מועצה להביא את הנושא לדיון במליאה. 2. ההחלטה תאושר בישיבת המועצה שלאחר מכן במסגרת אישור החלטות. 3. החלטה זו תיכלל כתיקון לסדרי הנוהל של המועצה, כניסיון למשך שנה, החל משנת הלימודים תשס"ח. עדכון נוהל עבודת המועצה להשכלה גבוהה במהלך פגרת הקיץ - החלטת מועצה מיום על מנת לשמור על רצף בעבודת המועצה להשכלה גבוהה גם בתקופות הפגרה ולא לעכב במהלכה טיפול בנושאים השוטפים שעל סדר יומה, מחליטה המועצה להסמיך צוות מצומצם מבין חבריה (סגן יו"ר מל"ג ו/או חבר מל"ג מטעמו, יו"ר ות"ת או מי מטעמו, ויושבי ראש ועדות המשנה או חברי מל"ג ממלאי-מקומם) לדון ולהמליץ למל"ג (אשר תקבל החלטתה בנושאים אלה בנוהל קבלת החלטות בכתב) נושאים דחופים ספציפיים שעל סדר יומה של המועצה. 2. הצוות, כאמור, יגבש את המלצותיו למליאת המל"ג, אשר תועברנה לחברי המועצה לשם קבלת החלטות על פי "נוהל קבלת החלטות בכתב", באמצעות דואר אלקטרוני לשם מתן הזדמנות לקבלת הערות החברים בכתב (כולל הצבעה). חברים יתבקשו להביע דעתם להצעות ההחלטות תוך 14 יום מקבלתן. במידה ויהיו לפחות 3 חברי מל"ג שיתנגדו להצעת החלטה מסויימת יובא הנושא לדיון במליאה. 3. המועצה להשכלה גבוהה מבהירה כי בכל מקרה, צוות זה לא ידון בהחלטות הדורשות רוב מיוחס במליאת המועצה, כמו מתן הכרה למוסד להשכלה גבוהה והסמכת מוסד להעניק תואר אקדמי מוכר. 4. המלצות הצוות המצומצם תירשמנה כהחלטות המועצה, אם וככל שיאושרו על ידה בנוהל קבלת החלטות בכתב, בפרוטוקול הישיבה העוקבת של המועצה להשכלה גבוהה. 115 / /11 בדיקת תוכניות לימודים של מוסדות להשכלה גבוהה שאינם אוניברסיטאות לקראת הסמכה - באמצעות מומחים או באמצעות ועדות דיון עקרוני - החלטת המועצה מס' (449) 14 מיום כיום אין מדיניות ברורה ואחידה לגבי ביצוע המעקב לתוכניות לימודים לקראת הסמכה השאלה היא, האם בדיקת תוכניות לימודים תיעשה על ידי וועדות בודקות או על ידי מומחים. המל"ג קיימה הצבעה לגבי השאלה האם יש לקבוע מדיניות אחידה בנושא ולאוכפה על וועדות המשנה או להשאיר את ההחלטה לשקול הדעת של וועדות המשנה.*

5 5 סוכם: כי לאור ההחלטה שהתקבלה יש צורך בגיבוש הצעת החלטה בנדון והבאתה להצבעה במל"ג. בשלב זה הוחלט כי גב' ריקי מנדלצויג תרכז את ההצעות השונות של חברי המל"ג והצעה לנוסח החלטה בנדון, תובא לדיון בישיבת המל"ג הבאה.

6 6 אישור תכניות לימודים שהומלצו ע"י ות"ת בתוכנית הרב שנתית

7 7 אישור תכניות לימודים שהומלצו ע"י ות"ת בתוכנית הרב שנתית החלטת המועצה מיום חברי המועצה להשכלה גבוהה מחליטים לאשר את המלצות ות"ת מיום ומיום , בדבר רשימת תוכניות הלימודים במוסדות המתוקצבים אשר אושרו להגשה במסגרת התוכנית הרב שנתית (כמפורט בתזכיר האגף לתכנון ומדיניות מיום ) אשר אושרו להגשה ו בשלב זה במסגרת התכנית הרב-שנתית תשע"א תשע"ו. 2. הוצע להקים צוות שיבחן את הגברת שיתוף הפעולה בין ות"ת למל"ג בנושא תכנון מתווה אקדמי רב שנתי. המתווה האקדמי של תוכנית החומש לאוניברסיטאות ולמכללות המתוקצבות פעימה שניה החלטת המועצה מישיבה מיום מסמך המתווה האקדמי של תוכנית החומש לאוניברסיטאות ולמכללות המתוקצבות, תשע"א-תשע"ו : פעימה שניה (מס' 6891), הוכן ע"י אגפי ות"ת מל"ג ואושר בהחלטת ות"ת מיום ,ועל כן הוא הועבר לחברי מל"ג רק בסמוך למועד ישיבת המל"ג של יום ) הגיע לחברי מל"ג יום לפני הישיבה). בישיבתה ביום דנה המל"ג בהמלצת ות"ת מישיבתה ביום בדבר המתווה האקדמית של תוכנית החומש לאוניברסיטאות ולמכללות המתוקצבות- פעימה שנייה כלהלן: 1. מל"ג מברכת על העבודה שעשתה ות"ת ורושמת לפניה את העקרונות המרכזיים כפי שגובשו במסמך באשר למתווה האקדמי לחומש לאוניברסיטאות ולמכללות המתוקצבות, תשע"א-תשע"ו (פעימה שניה). 2. פרק הזמן הקצר לא אפשר למליאת מל"ג להתעמק במסמך ולדון בו לעומקו. על כן, מל"ג האחת-עשרה שקיימה את ישיבתה האחרונה ביום, והמסיימת את כהונתה ב , מחליטה להעביר את המתווה לחומש לאוניברסיטאות ולמכללות המתוקצבות, תשע"א-תשע"ו (פעימה שניה), לדיון והעמקה באחת מישיבותיה הראשונות של המועצה להשכלה גבוהה ה- שתים עשרה, שתחל את כהונתה בחודש מרץ על מנת לא לפגוע בהתפתחות האקדמית של האוניברסיטאות והמכללות המתוקצבות במהלך תקופה זו, ועל מנת שניתן יהיה לספק פתרונות נחוצים בזמן הקרוב ועד שהמתווה יאושר,מסמיכה המל"ג את הצוות המקצועי של מל"ג וות"ת וזאת על דעת יו"ר מל"ג,למצוא ולספק פתרונות פרטניים נאותים, במסגרת מתווה החומש שגיבשה ות"ת, במקרים בהם תתעורר נחיצות לכך.

8 8 אכיפת החלטות המועצה

9 9 אכיפת החלטות המועצה בעקבות דיון שהתקיים בוועדה למוסדות שאינם אוניברסיטאות שני מוסדות המרכז האקדמי רופין והמכללה האקדמית ספיר שאינם פועלים בהתאם להחלטות מל"ג. המרכז האקדמי רופין ממשיך להפעיל תכנית לימודים חוץ תקציבית בהיקף שעומד על 29% מהסטודנטים במכללה ולא 10% כפי שנקבע. המקרה של המכללה האקדמית ספיר חמור אף יותר, שכן התברר שבמכללה פועלות 3 תכניות לימודים ללא אישור המועצה. הדבר חמור ביותר, הן מבחינת תפקיד המל"ג והן מבחינת האחריות לגורל הסטודנטים. הניסיון לשחוק את מעמדן של מל"ג/ות"ת הנו מתמשך, וכי אין לאפשר למוסדות להשכלה גבוהה לזלזל בסמכותן. יש להוציא מכתב התראה חמור, בהסכמת חברי המועצה, כי המועצה רואה עניין זה בחומרה רבה וכי אם המוסדות לא יפעלו בהתאם להחלטות מל"ג/ות"ת יופעלו נגדם סנקציות. מדובר בבעיה רחבה, ולכן הוחלט לגבש החלטה כיצד על המועצה לנהוג במצבים כאלה ומה נוהל הטיפול בבעיה, לרבות סנקציות שיופעלו בשלב מתקדם יותר (סנקציות אדמיניסטרטיביות אקדמיות, תקציביות ועוד). בעקבות חריגת המוסדות הוחלטה על הקמת ועדה לאכיפת החלטות המועצה אכיפת החלטות המועצה - החלטת מועצה מישיבה מס' (444) 9 מיום המועצה להשכלה גבוהה מחליטה להסמיך את מנכ"ל המל"ג למנות צוות אשר שיגבש דרכים לאכיפת החלטות המל"ג והוראותיה באשר לסמכויות המועצה להטיל סנקציות על מוסדות החורגים מהוראות החוק, הנחיות וכללי המועצה. לאחר גיבוש מסמך מסכם בנושא, תקיים המועצה להשכלה גבוהה דיון עקרוני בסוגיית אכיפת החלטות המל"ג והוראותיה. טיפול בחריגות המוסדות להשכלה גבוהה מהנחיות, החלטות, נהלים וחוקי המל"ג/ות"ת החלטת מועצה מישיבה מס' (469) 34 מיום המועצה להשכלה גבוהה מחליטה לקבל את החלופה הראשונה בהצעת הצוות שהוקם לבחינת הנושא לפיה: יורחב המנדט של הוועדה שהוקמה למעקב אחר יישום הוראות הניהול האקדמי, כך שיכלול גם טיפול בחריגות המוסדות להשכלה גבוהה מהנחיות, החלטות, נהלים וחוקי מל"ג/ות"ת. עדכון הרכב הוועדה לטיפול בחריגות של המוסדות להשכלה גבוהה מחוק המל"ג, הנחיות, החלטות ונהלי מל"ג/ות"ת החלטת המועצה מישיבה מיום המועצה להשכלה גבוהה אישרה את הרכב הוועדה לטיפול בחריגות של המוסדות להשכלה גבוהה מחוק המל"ג, הנחיות, החלטות ונהלי מל"ג /ות"ת כדלקמן: פרופ' פואד פארס- ממלא מקום יו"ר הוועדה פרופ' מנואל טרכטנברג פרופ' משה מנדלבאום גב' ריקי מנדלצויג פרופ' פנינה קליין מר זאב שור פרופ' עזרי טרזי מר בועז טופורובסקי כמו כן הוחלט כי פרופ' זוהר גושן יצטרף לדיוני הוועדה שיתקיימו לגבי מדיניות המל"ג בנושא "פתיחת מסלולי לימודים ללא אישור מל"ג".

10 10 הגשת נייר עמדה על ידי הוועדה לפיקוח ואכיפה בנושא רגולציה כאמצעי לשמירה על אוטונומיה החלטת מועצה מישיבה מס' המועצה להשכלה גבוהה דנה בנייר העמדה שהוגש על ידי הוועדה לפיקוח ואכיפה בנושא "רגולציה כאמצעי לשמירה על אוטונומיה". חברי המל"ג ביקשו להוסיף לרשימת הנושאים המרכזיים בהם נדרשת הגברת אכיפה למול המוסדות להשכלה גבוהה, גם חריגה של מוסדות מהתנאים שנקבעו בפתיחת תוכנית אקדמית והפעלתה במוסד. כמו כן אישרה המל"ג את ההצעה לנוהל טיפול המל"ג והות"ת בחריגות שימצאו במוסדות להשכלה גבוהה כדלקמן: שלב 1: איתור חריגה במוסד להשכלה גבוהה. במידה והמידע לגבי החריגה הועבר ישירות לוועדה לפיקוח ואכיפה (פניה ממוסדות, פניות ציבור וכד'), יועבר הנושא לטיפול ראשוני לאגף הרלוונטי במינהל מל"ג ות"ת, שהנושא מצוי בתחום אחריותו. במידה והחריגה אותרה על ידי אחד מאגפי מל"ג וות"ת, הנושא יטופל ישירות על ידם כפי שמפורט בשלב 2. שלב 2: פניות מטעם האגף הרלוונטי במינהל מל"ג/ות"ת למוסד, תוך התייחסות ממוקדת לחריגה. האגף המטפל יידע וייכתב גם את הוועדה לפיקוח ואכיפה בכל פניותיו למוסד. המוסד יתבקש להגיב לפניה בתוך חודש ימים. שלב 3: במידה והחריגה לא תוקנה בעקבות הפניה הראשונית, יועברו הממצאים, ההתכתבויות ושאר הפרטים הרלוונטים, לוועדה לפיקוח ואכיפה. שלב 4: דיון במסגרת הוועדה לפיקוח ואכיפה, כולל בדיקת הנתונים, הבהרתם ומתן זכות טיעון למוסד במידת הצורך. הוועדה תמליץ על המשך טיפול ו/או נקיטת סנקציה בנושא, תוך קביעת לוח זמנים מחייב. שלב 5: בהתאם לצורך, העברת ההמלצות לאישור מליאת המל"ג ו/ או ות"ת. שלב 6: האגף הרלוונטי במינהל מל"ג/ות"ת יוודא ויפקח על יישום ההחלטות שהתקבלו בנושא, וידווח באופן תקופתי לוועדה לפיקוח ואכיפה ובמידת הצורך למל"ג ולות"ת.

11 11 ניגוד עניינים

12 12 מניעת ניגוד עניינים - החלטת מועצה מישיבה מס' (441) 6 מיום על מנת למנוע חשש לניגוד עניינים, מחליטה המועצה להשכלה גבוהה, כי חבריה לא יהיו נוכחים בדיוני המועצה ובדיוני ועדות המשנה שלה, ולא יצביעו בנושאים הנוגעים למוסד להשכלה גבוהה בו הם מועסקים".

13 13 חופש אקדמי במוסדות להשכלה גבוהה

14 / החלטה בענין "הצעות המחליטים (חוק ההסדרים)"- תקציב המדינה ל החלטת המועצה מישיבה מס' (470) 35 מיום המועצה להשכלה גבוהה מוחה כנגד הצעות ההחלטה של משרד האוצר שיפגעו קשות בעצמאות האקדמית של מערכת ההשכלה הגבוהה ומוסדותיה. המועצה מוחה על כוונת הממשלה להצביע על הצעות המחליטים שהגיש משרד האוצר בהליך מהיר, ללא בדיקה מספקת של משמעות ההחלטות למערכת ההשכלה הגבוהה ומבלי לקיים כל דיון מקצועי בנושא. מליאת המועצה ה- 11 קוראת לממשלת ישראל להסיר את הדיון בהצעות מסדר יומה ולקיים דיאלוג עם הגורמים המקצועיים במערכת ההשכלה הגבוהה. חופש האקדמי ניצול לרעה של החופש האקדמי במוסדות להשכלה גבוהה בעקבות הופעתו של השיח ראאד סלאח באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת ת"א, ביקש השר, מר גדעון סער, לקיים דיון בניצול לרעה של החופש האקדמי במוסדות להשכלה גבוהה. בדיון השתתף פרופ' אהרון בן זאב, נשיא אוניברסיטת חיפה, אשר בא להבהיר את עמדת האוניברסיטה בנושא. החלטת המועצה מישיבה מס' (473) 38 מיום המועצה להשכלה גבוהה דנה בנושא הרצאתו של השיח ראאד סלאח באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת תל- אביב והיא קוראת למוסדות להשכלה גבוהה - להפעיל את שקול דעתם - ולא לאפשר שימוש לרעה בערכי חופש הביטוי והדמוקרטיה באמצעות מתן במה להסתה לאלימות, לגזענות ונגד קיומה של מדינת ישראל". טענות בדבר חופש אקדמי, פלורליזם, הטיה, - דיון בעקבות ועדת החינוך של הכנסת. חלטת מועצה מישיבה מס' (490) 55 מיום יו"ר המועצה ושר החינוך פתח ואמר כי בחודש אפריל (ביום ) התקיימה ישיבה של ועדת החינוך של הכנסת, שבה הושמעו טענות שעיקרם ההדרת עמדות ציוניות באקדמיה. הוועדה דנה בסילבוסים, בדעות של מרצים, ובפגיעה בסטודנטים על רקע פוליטי. הדיון התקיים ביוזמת ארגון "אם תרצו". בעקבות הדיון התבקשה המל"ג לדון בנושא כדי לגבש מדיניות ולהגיש דו"ח. שאמור היה להיות מוגש לאחר שלושה חודשים.יו"ר המל"ג ביקש מיו"ר ועדת החינוך שהות נוספת, עקב העבודה על התקציב ותוכנית החומש. שר החינוך הדגיש כי הוא מזדהה, באופן עקרוני, עם הדברים שנאמרו בגילוי דעת של עמותת "בשער" שהתפרסם בסוף חודש אוגוסט בנושא שעיקרה הוא: א. יש למנוע מצב שבו סטודנט נפגע בגלל דעותיו הפוליטיות. ב. אין חולקים על כך שמרצים צריכים להציג מידע אובייקטיבי. ג.יש לבדוק, על בסיס אקדמי, את הטענות לפיהן מינויים והעלאה בדרגה של אנשי סגל מבוססים על דעותיהם הפוליטיות. הקריאה ל"איזון פוליטי" אינה ראויה. ד. יש לשמור על החופש האקדמי. כללי ייצוג פוליטי אינם חלים על האקדמיה: קני המידה הם מצוינות מחקרית ואקדמית ולא התייחסויות פוליטיות. יש מקום לפלורליזם פוליטי, אך אין מקום להדרה של אדם המחזיק בדעה מסוימת. התקיים דיון בנושא וחברי מל"ג השמיעו את דעותיהם לאחר הדיון יו"ר המל"ג סיכם את הנקודות העיקריות כלהלן: יו"ר המל"ג ציין כי זהו דיון ראשון בנושא. בשל האחריות הציבורית על המל"ג לפעול בצורה נבונה מושכלת ושקולה ביחס לנושא זה. יש לפרסם בפומבי סט של עקרונות. כדאי לקבל תמונה מהשטח כדי להמשיך את הדיון. עדיין נותרו חילוקי דעות בכל הנוגע למעורבות נוספת של המל"ג בנושא זה.

15 15 הדיון בנושא יימשך. טענות בדבר חופש אקדמי, פלורליזם, הטיה - דיון בעקבות ועדת החינוך של הכנסת המשך דיון - החלטת מועצה מישיבה מס' (491) 56 מיום יו"ר המועצה ושר החינוך פתח והציג את עיקרי הדיון שנערך בנושא בישיבת המועצה שהתקיימה, ביום שר החינוך הקריא הצעה למסמך עקרונות הנוגעים לחופש האקדמי. התקיים דיון בנושא ובנוסח המסמך, וחברי המל"ג השמיעו את דעותיהם. לאחר הדיון, החליטה המל"ג כלהלן: 1. לאשר את הצעתו של יו"ר המל"ג לפיה יש לקבוע עקרונות בנושא החופש האקדמי. 2. נוסח מסמך העקרונות יועבר לחברי המועצה באמצעות דואר אלקטרוני. על חברי המל"ג להפנות את הערותיהם לנוסח המסמך עד ליום להקים צוות משנה מבין חברי המל"ג, שיעבוד על נוסח ההצעה, אשר יובא לאישור המועצה להשכלה גבוהה בישיבתה הבאה ביום להלן הרכב הצוות: פרופ' נחום פינגר- סגן יו"ר המל"ג פרופ' מנואל טרכטנברג- יו"ר ות"ת פרופ' דפנה ברק ארז- חברת מל"ג ד"ר אופיר העברי- חבר מל"ג גב' ענת חיים תרכז את עבודת הצוות. 4. במסגרת העבודה על נוסח המסמך, על הצוות לגבש הצעה בדבר האופן שבו יתקיים הדיאלוג עם המוסדות להשכלה גבוהה. 5. לאחר אישור המועצה לנוסח הסופי, העקרונות יפורסמו בהודעה רשמית של המל"ג באמצעי התקשורת /11 ניצול לרעה של החופש האקדמי במוסדות להשכלה גבוהה - החלטת מועצה מישיבה מס' (473) 38 מיום בעקבות הופעתו של השיח ראאד סלאח באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת ת"א, ביקש השר, מר גדעון סער, לקיים דיון בניצול לרעה של החופש האקדמי במוסדות להשכלה גבוהה. בדיון השתתף פרופ' אהרון בן זאב, נשיא אוניברסיטת חיפה, אשר בא להבהיר את עמדת האוניברסיטה בנושא. חברי המועצה להשכלה גבוהה הביעו את דעתם בנושא והעלו שאלות בפני נשיא אוניברסיטת חיפה. בתום הדיון הוחלט להעביר לכל המוסדות להשכלה גבוהה הודעה בזו הלשון: חופש אקדמי המועצה להשכלה גבוהה דנה בנושא הרצאתו של השיח ראאד סלאח באוניברסיטת חיפה באוניברסיטת תל- אביב והיא קוראת למוסדות להשכלה גבוהה - להפעיל את שקול דעתם ולא לאפשר שימוש לרעה בערכי חופש הביטוי והדמוקרטיה באמצעות מתן במה להסתה לאלימות, לגזענות ונגד קיומה של מדינת ישראל".

16 16 טענות בדבר חפש אקדמי פלורליזם הטייה החלטה מישיבת המועצה מס' (493) 58 מיום לאחר שהקדישה ארבע ישיבות לדיון בנושא דלעיל, קיבלה המועצה להשכלה גבוהה את ההחלטה כדלהלן: גילוי דעת מטעם המועצה להשכלה גבוהה א. בתוקף מעמדה כמוסד הממלכתי לענייני השכלה הגבוהה בישראל, לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח- 1958, ומתוך הכרה בחשיבות העליונה של החופש האקדמי והמצוינות האקדמית ומתוך שלילה מוחלטת של ניסיונות לפוליטיזציה בחיים האקדמיים, המועצה להשכלה גבוהה מצהירה כי: 1. החופש האקדמי הינו ערך יסוד בהשכלה ובמחקר והוא ערך שעליו יש להגן על מנת להבטיח את המצוינות בהשכלה הגבוהה בישראל. הוא חשוב למחקר ולהוראה וחיוני להיותה של ישראל חברה חופשית. 2. יש לדחות כל ניסיון לפוליטיזציה של האקדמיה. 3. יש למנוע מצב בו סטודנטים או מרצים יסבלו מדחייה, השתקה, הדרה או אפליה בשל מאפייניהם או השקפותיהם האישיות, ובכלל זה עמדותיהם הפוליטיות. 4. מינויים של מרצים וקידומם צריכים להתבסס על מצוינות (במחקר ובהוראה), ולא על שיקולים זרים כלשהם, ובכלל זה עמדותיהם הפוליטיות. כמו כן, המינויים והקידומים צריכים להיעשות על פי כללים אקדמיים ברורים ובתהליך מסודר שניתן לבחנו. 5. החופש האקדמי הוא החופש לחקור ולחשוב ללא מגבלה, וביחס לתלמידים המחויבות של המוסד היא לחתור לחשיפתם למבט מקיף, ככל שניתן, על מגוון המידע והטיעונים הרלוונטיים בתחומי הידע שהם רוכשים במהלך לימודיהם. לחופש השמירה על האמור בגילוי הדעת היא באחריות המוסדות האקדמיים. היא נובעת מהמחויבות אקדמי, והיא חיונית לשמירה על אמון הציבור במערכת ההשכלה הגבוהה. ב. במקרים בהם תוגשנה תלונות בנושאים אלה, על המוסדות לפעול לבדיקתן ולטיפול בהן, לפי הנדרש, בדרכים ג. מתאימות. בתוקף תפקידה, על המועצה להשכלה גבוהה לוודא שאכן המוסדות מקיימים אחריותם זו. המועצה להשכלה גבוהה תקיים דיאלוג עם המוסדות להשכלה גבוהה בכל הנוגע ליישום של האמור בגילוי ד. הדעת, ותסייע להם בכך. החלטת המועצה להשכלה גבוהה מישיבתה ביום בעניין חרם אקדמי על ישראל החלטה מישיבת המועצה מס' (493) 58 מיום לאחר שהקדישה ארבע ישיבות לדיון בנושא דלעיל, קיבלה המועצה להשכלה גבוהה את ההחלטה כדלהלן: בתוקף מעמדה כמוסד הממלכתי לענייני השכלה הגבוהה בישראל, לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח- 1958, ומתוך הכרה בחשיבות העליונה של החופש האקדמי והמצוינות האקדמית, המועצה להשכלה גבוהה מצהירה כי קריאה לחרם אקדמי על ישראל פסולה מעיקרה, מאיימת על המוסדות להשכלה גבוהה ועל חבריהם, ושוללת את עצם קיומה ופעולתה של מערכת אקדמית חופשית בישראל. לפיכך, המועצה להשכלה גבוהה רואה בקריאה לחרם אקדמי על ישראל מצד אנשי מוסדות השכלה גבוהה בישראל ערעור אושיותיה של מערכת ההשכלה הגבוהה. המועצה להשכלה גבוהה קוראת למוסדות לתת את הדעת לעניין, ולגבש דרכי התמודדות.

17 17 הוועדה לבחינת מצבן של נשים בסגל האקדמי במוסדות להשכלה גבוהה במטרה לחתור לשוויון מגדרי באקדמיה

18 18 הוועדה לבחינת מצבן של נשים בסגל האקדמי במוסדות להשכלה גבוהה במטרה לחתור לשוויון מגדרי באקדמיה ישיבת מועצה מיום בעקבות ישיבתה מיום ה מקימה הות"ת צוות לבחינת מצבן של נשים בסגל האקדמי במוסדות להשכלה גבוהה במטרה לחתור לשוויון מגדרי באקדמיה. הצוות יבדוק האם קיים ביטוי הולם לחלוקה מגדרית שוויונית בפקולטות השונות בתחומי המחקר וההוראה, והאם קיימים גורמים המציבים קשיים ייחודיים בפני נשים ויציג המלצותיו בפני מל"ג בדיון אודות הצעדים האופרטיביים שיש לנקוט בהקשר זה. הרכב הצוות הנו כדלקמן: פרופ' רבקה כרמי, נשיאה, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב יו"ר פרופ' דפנה ברק-ארז, אוניברסיטת תל-אביב פרופ' פייסל עזאיזה, אוניברסיטת חיפה פרופ' מלכה רפפורט-חובב, האוניברסיטה העברית פרופ' עליזה שנהר, נשיאה, מכללת עמק יזרעאל גב' תמר מעגן-אפרתי מרכזת עבודת הצוות

19 19 אוטונומיה של האוניברסיטאות

20 20 הקמת ועדה מלווה של מל"ג לתהליך ה"אוטונומיה"- בהתאם להחלטת המועצה להשכלה גבוהה מיום החלטת מועצה מישיבה מס' (446) 11 מיום א. בישיבתה מיום , החליטה המועצה להשכלה גבוהה על מתווה לביצוע ניסוי למתן "אוטונומיה" לאוניברסיטאות, לתקופה של 3 שנים, לפתיחת תוכניות לימודים לתואר שני (עם תיזה ובלי תיזה) ולהענקת התואר לבוגריהן. ב. עד כה, העניקה המועצה להשכלה גבוהה לאוניברסיטה העברית בירושלים, הטכניון, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת בן גוריון בנגב ואוניברסיטת חיפה- "אוטונומיה" לתקופה של 3 שנים, לפתיחת תוכניות לימודים לתואר שני (עם תיזה ובלי תיזה) ולהענקת התואר לבוגריהן. ג. בהתאם להחלטת המועצה להשכלה גבוהה, כאמור, מקימה המועצה בזאת ועדה מיוחדת שלה, שתפעל בתקופת הניסוי כדי ללוות מקרוב את תהליך ה"אוטונומיה" ולעמוד על ביצועו הלכה למעשה. ד. על הוועדה המלווה לבקש לקבל מדי שנה, בתקופת הניסוי, דו"ח מהמוסדות להשכלה גבוהה המשתתפים בניסוי, על ביצוע הניסוי, אלו תוכניות נפתחו במסגרת ה"אוטונומיה", כמה סטודנטים נקלטו בכל אחת מהן, כיצד עמד המוסד בקריטריונים הנדרשים במסגרת תהליך מתן ה"אוטונומיה", קשיים שעלו במהלך התהליך, גיבוש מימצאים על מידת ההצלחה של ניסוי ה"אוטונומיה" והמלצות על המשך תהליך ה"אוטונומיה" לרבות שאלת החלתו על מוסדות להשכלה גבוהה נוספים. ה. להלן הרכב הוועדה המלווה של המועצה להשכלה גבוהה לתהליך ה"אוטונומיה": פרופ' יצחק גל-נור-סגן יו"ר המל"ג פרופ' שלמה גרוסמן-יו"ר ות"ת פרופ' פייסל עזאייזה-יו"ר וועדת המשנה לאוניברסיטאות ומכללות לחינוך פרופ' דפנה ברק ארז-יו"ר ועדת המשנה למוסדות שאינם אוניברסיטאות פרופ' מאיר ניצן-יו"ר ועדת המשנה לטכנולוגיה והנדסה פרופ' נחום פינגר-יו"ר ועדת המשנה להערכת איכות והבטחתה גב' ריקי מנדלצויג סמנכ"ל לעניינים אקדמיים ומזכיר המועצה מרק אסרף-רכז הוועדה 223/11

21 21 א. ב. ג. ד. ה בישיבתה מיום , החליטה המועצה להשכלה גבוהה על מתווה לביצוע ניסוי למתן "אוטונומיה" לאוניברסיטאות, לתקופה של 3 שנים, לפתיחת תוכניות לימודים לתואר שני (עם תיזה ובלי תיזה) ולהענקת התואר לבוגריהן. עד כה, העניקה המועצה להשכלה גבוהה לאוניברסיטה העברית בירושלים, הטכניון, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת בן גוריון בנגב ואוניברסיטת חיפה- "אוטונומיה" לתקופה של 3 שנים, לפתיחת תוכניות לימודים לתואר שני (עם תיזה ובלי תיזה) ולהענקת התואר לבוגריהן. בהתאם להחלטת המועצה להשכלה גבוהה, כאמור, מקימה המועצה בזאת ועדה מיוחדת שלה, שתפעל בתקופת הניסוי כדי ללוות מקרוב את תהליך ה"אוטונומיה" ולעמוד על ביצועו הלכה למעשה. על הוועדה המלווה לבקש לקבל מדי שנה, בתקופת הניסוי, דו"ח מהמוסדות להשכלה גבוהה המשתתפים בניסוי, על ביצוע הניסוי, אלו תוכניות נפתחו במסגרת ה"אוטונומיה", כמה סטודנטים נקלטו בכל אחת מהן, כיצד עמד המוסד בקריטריונים הנדרשים במסגרת תהליך מתן ה"אוטונומיה", קשיים שעלו במהלך התהליך, גיבוש מימצאים על מידת ההצלחה של ניסוי ה"אוטונומיה" והמלצות על המשך תהליך ה"אוטונומיה" לרבות שאלת החלתו על מוסדות להשכלה גבוהה נוספים. להלן הרכב הוועדה המלווה של המועצה להשכלה גבוהה לתהליך ה"אוטונומיה": פרופ' יצחק גל-נור-סגן יו"ר המל"ג פרופ' שלמה גרוסמן-יו"ר ות"ת פרופ' פייסל עזאייזה-יו"ר וועדת המשנה לאוניברסיטאות ומכללות לחינוך פרופ' דפנה ברק ארז-יו"ר ועדת המשנה למוסדות שאינם אוניברסיטאות פרופ' מאיר ניצן-יו"ר ועדת המשנה לטכנולוגיה והנדסה פרופ' נחום פינגר-יו"ר ועדת המשנה להערכת איכות והבטחתה גב' ריקי מנדלצויג סמנכ"ל לעניינים אקדמיים ומזכיר המועצה מרק אסרף-רכז הוועדה אוטונומיה" באוניברסיטאות לפתיחת תוכניות לימודים לתואר שני עדכון החלטת המועצה מיום המועצה להשכלה גבוהה מאמצת את המלצת הוועדה לפיקוח ואכיפה של המל"ג מיום ומחליטה כדלהלן: המועצה להשכלה גבוהה מודיעה בזה לאוניברסיטאות כי תקופת הניסוי בת שלוש השנים שהגדירה המל"ג למתווה ה"אוטונומיה" (פתיחת תוכניות לימודים לתואר שני באוניברסיטאות באופן עצמאי), על פי החלטתה מנובמבר 2006, הגיעה אל סיומה. במסגרת המעקב אחר נושא ה"אוטונומיה", מצאה המועצה להשכלה גבוהה כי חלק מתוכניות הלימודים לתואר שני באוניברסיטאות שנפתחו בתקופה זו מכח הרשאת ה"אוטונומיה", נפתחו שלא לפי תנאי ה"אוטונומיה". המועצה להשכלה גבוהה מחליטה כי, עד לקיום דיון בנושא ה"אוטונומיה" בות"ת ובמל"ג, תוכלנה האוניברסיטאות להגיש משלב זה ואילך בקשה למל"ג לאישור תוכניות לימודים לתואר שני רק לפי מתווה החומש הרב שנתי לתכנון אקדמי תשע"א-תשע"ו, המאושר בימים אלה ע"י ות"ת מל"ג, במתכונת שהייתה נהוגה לפני תהליך ה"אוטונומיה", ובכפוף לבדיקה של הוועדות התחומיות של מל"ג. למען הסר ספק, מדגישה המועצה להשכלה גבוהה בזה כי לא תתאפשר בשלב זה פתיחה של תוכניות לימודים לתואר שני באוניברסיטאות במסגרת מתווה ה"אוטונומיה".

22 22 ניהול אקדמי של המוסדות להשכלה גבוהה שאינם אוניברסיטאות

23 23 בנושא הניהול האקדמי של מוסדות שאינם אוניברסיטאות החלטת מועצה מישיבה מס' (448) 13 מיום סגן יו"ר המל"ג, פרופ' יצחק גל-נור, ביקש לצרף לוועדה שמונתה לבחינת ההתאמות והעדכונים של החלטת המל"ג מיום בנושא הניהול האקדמי של מוסדות להשכלה גבוהה שאינם אוניברסיטאות, את פרופ' משה מנדלבאום, חבר ות"ת. לא היו מתנגדים להצעה זו. צירפו של פרופ' מנדלבאום לוועדה דלעיל אושר. להלן ההרכב החדש שאושר: פרופ' עזרי טרזי חבר מל"ג, יו"ר פרופ' תמר אריאב חברת מל"ג פרופ' משה מנדלבאום חבר ות"ת פרופ' מאיר ניצן חבר מל"ג פרופ' נחום פינגר חבר מל"ג גב' אתי נעים מרכזת הוועדה להלן פירוט העדכונים וההתאמות להחלטת המל"ג מיום בנושא הניהול האקדמי של מוסדות להשכלה גבוהה שאינם אוניברסיטאות - החלטת מועצה, מס' (456) 21 מיום עדכון לסעיף 2 ראש מוסד/נשיא "לאחר תום תקופת כהונתו, לא יוכל ראש מוסד/נשיא לשוב ולכהן כראש מוסד/נשיא, אלא לאחר תקופת צינון של ארבע שנים לפחות". "בחירת הנשיא תהא לפי תקנון המוסד המאושר על ידי מל"ג." עדכון לסעיף 3.4 הרכב המועצה האקדמית העליונה סעיף ב' לאור התחזקות הסגל האקדמי במכללות וריבוי דרגות פרופ' חבר במכללות, תופחת הדרישה של חלקם של הפרופסורים מן המניין במועצה האקדמית העליונה לרבע: "המועצה האקדמית העליונה תורכב מלפחות 2/3 פרופסורים היכולים להיות מן המוסד עצמו וממוסדות אחרים להשכלה גבוהה, כולל פרופסורים אמריטי. לפחות רבע מחברי המועצה האקדמית העליונה יהיו בדרגת פרופסור מן המניין. במוסדות העוסקים בתחומי האמנות והעיצוב ניתן לצרף למועצה האקדמית אמנים ויוצרים מהשורה הראשונה, שאינם בהכרח בעלי תארים אקדמיים מתקדמים, כאשר מספרם של המורים הבכירים בדרגת פרופסור מן המניין יהווה לפחות רבע מחברי המועצה האקדמית העליונה." עדכון לסעיף 4 ועדות מינויים סעיף 4.1 כללי "מוסד להשכלה גבוהה אשר אינו מוסמך להעניק תארי דוקטור אינו רשאי להעניק תואר דוקטור לשם כבוד".

24 24 אכיפה יישום החלטת המל"ג בנושא הניהול האקדמי מזכיר המל"ג אחראי להציג בפני המל"ג בתחילת כל שנת לימודים אקדמית את אופן יישום ההחלטות בנושא הניהול האקדמי ולהצביע על החריגות בנושא זה. מרכיב האכיפה תוקם ועדה אשר יהא לה מנדט לדון אד-הוק בחריגות של כלל המוסדות להשכלה גבוהה מהחלטות המל"ג בנושא הניהול האקדמי ולהמליץ למל"ג על דרכי טיפול. תיקון ההנחיות התאגידיות למוסדות להשכלה גבוהה שאינם אוניברסיטאות (מתוקצבים ושאינם מתוקצבים) (משנת 1999) החלטת מועצה מס' (500) 65 בעקבות בקשת הקריה האקדמית אונו (ע"ר) לתיקון החלטת ות"ת ומל"ג בעניין הארכת ההכרה הזמנית של המוסד מיום , מחליטה מל"ג לאמץ את המלצת ות"ת מיום ולאשר תיקון להנחיות התאגידיות למוסדות להשכלה גבוהה שאינם אוניברסיטאות (מתוקצבים ושאינם מתוקצבים) מדצמבר 1999 בעניין משך כהונת מייסדי העמותה החברים באסיפה הכללית, כמפורט להלן: א. תקופת כהונת מייסדי העמותה באסיפה הכללית (תיקון סעיף 5 לתקנון המצוי): ב. על אף האמור בהנחיות בנוגע למספר תקופות הכהונה של חברי האסיפה הכללית, עמותה תוכל לקבוע במסגרת תקנונה, כי הוועד המנהל יוכל להאריך את תקופות הכהונה של מייסדיה החברים באסיפה הכללית, לתקופה של שלוש שנים בכל פעם, ללא מגבלה של מספר התקופות, בכפוף לתיקון תקנונה ובהתאם לתנאים שלהלן 0F 1: 1. שיעור המייסדים החברים באסיפה הכללית לא יעלה על 20% מכלל החברים; 2. שיעור הייצוג במוסדות המנהלים (לרבות אסיפה כללית וועד מנהל) של העמותה, של סה"כ נציגי "גורמי הפנים", "גורמי החוץ", והמייסדים לא יעלה על 40%;\ 3. יובהר, כי על המייסדים תחולנה המגבלות האמורות בהנחיות בדבר תקופות כהונה בכל הנוגע לחברותם בוועד המנהל של המוסד; 4. הקוורום הנדרש לקבלת החלטות האסיפה הכללית יהיה לפחות מחצית נציגי הציבור המכהנים; 5. ככל שייקבע כי המייסדים הם בין מורשי חתימה בעמותה, תותנה הרשאה זו בחתימה נוספת אחת לפחות של נושא משרה בעמותה (שאינו מבין המייסדים); 6. יו"ר האסיפה הכללית, יו"ר הוועד המנהל, וחברי ועדת הביקורת, לא יהיו מקרב המייסדים; 7. לא יהיו חברים במוסדות המנהלים של המוסד ולא יועסקו במוסד כנושאי משרה, קרובי משפחה של המייסדים 2F1. על אף האמור, תהיה רשאית ועדת הביקורת של המוסד ליתן היתר מיוחד להעסקת קרובי משפחה של המייסדים, אם שוכנעה, כי למועמד נתונים המצביעים על כשירות מיוחדת בהשוואה ליתר המועמדים וכי העסקה כאמור לא תפגע בטוהר המידות 2F 3. ועדת הביקורת תוודא כי הליך קבלת העובד היה ב. החלטה זו תתקבל לתקופת ניסיון בת שנתיים שלאחריה תוכל להבחן על ידי הצוות המקצועי, במידת הצורך. א. המייסדים עצמם יוכלו לעסוק במוסד כנושאי משרה. "קרוב משפחה" לעניין זה הוא - בן זוג, לרבות ידוע בציבור, הורה, הורה של הורה, בן, בת, אח, אחות, גיס, גיסה, דוד, דודה, בן-אח, בת-אח, בן-אחות, בת-אחות, חותן, חותנת, חם, חמות, חתן, כלה, נכד או נכדה, לרבות קרבת משפחה שנוצרה עקב אימוץ או קרבת משפחה חורגת (ההגדרה תעודכן בהתאם להגדרה בתקנות החברות הממשלתיות (כללים בדבר העסקת קרובי משפחה), התשס"ה במסגרת החלטתה, תשקול ועדת הביקורת בין היתר, את דרגת קירבת המשפחה; הליך קבלת העובד לעבודה; מספר המועמדים אשר היו למשרה; רמת המשרה; מקום גיאוגרפי של המשרה; מספר קרובי המשפחה המועסקים במוסד; תקופת ההעסקה המבוקשת; חיוניות המשרה והצורך 3

25 25 פומבי, שקוף, שוויוני ותחרותי. ראש המוסד והיועץ המשפטי יאשרו את תקינות ההליך הפומבי והנימוקים לבחירה. הוראת מעבר: עמותה שבתקנונה קבוע זה מכבר, כי מייסדיה רשאים לכהן באסיפה הכללית ללא מגבלה על מספר תקופות הכהונה, תתקן את תקנונה בהתאם להחלטה זו לאלתר. מכל מקום, לא תוענק הכרה שאינה מוגבלת בזמן (במידה וזו לא הוענקה כבר), לעמותה שתקנונה לא ימצא עומד בהחלטה זו באופן מלא. המלצת הוועדה לפיקוח ואכיפה: עדכון החלטת מל"ג מיום בנושא הניהול האקדמי של מוסדות להשכלה גבוהה שאינם אוניברסיטאות החלטת המועצה מישיבה מיום בישיבתה ביום , החליטה המל"ג לאמץ את המלצת ועדת המשנה לפיקוח ואכיפה ולעדכן את סעיף 2.ה. בהחלטתה מיום בנושא "הניהול האקדמי של מוסדות להשכלה גבוהה שאינם אוניברסיטאות", כדלקמן: ראש המוסד/הנשיא יכהן בתפקידו על בסיס קדנציאלי. מספר הקדנציות לא יעלה על שלוש, והתקופה 1. המצטברת הרצופה של כהונת ראש מוסד/נשיא לא תעלה על 12 שנה. במסגרת זו, מספר הקדנציות ותקופת הכהונה המרבית ייקבעו ע"י המוסד ויהיו חלק מתקנון המוסד. לעיל, תחול על כל המוסדות להשכלה גבוהה ובכללן גם על עדכון החלטת המל"ג, כפי שמופיעה בסעיף 1 2. האוניברסיטאות. ועדת המשנה לפיקוח ואכיפה תביא בפני המל"ג הצעה להוראת מעבר לעניין נשיאי האוניברסיטאות 3. המכהנים. החלטת המל"ג מיום , על תיקוניה, (כולל תיקון זה) תעוגן במסגרת כללי המל"ג. 4. עמידת המכללות לחינוך בסעיף 2 א' להחלטת המועצה להשכלה גבוהה לנושא הניהול האקדמי בדבר דרגתם של ראשי המכללות החלטת המועצה להשכלה גבוהה מיום המועצה להשכלה גבוהה מאמצת את המלצת הוועדה לפיקוח ואכיפה מיום ומחליטה כלהלן: לאפשר תקופת מעבר של עד חמש שנים (מיום ההחלטה כלומר עד יוני 2016) שבה יוכלו בעלי דרגת מרצה בכיר מתחום החינוך/ההוראה לעמוד בראש מכללה לחינוך, ובלבד שבתום חמש השנים תגייס המכללה ראש מוסד בדרגת פרופסור. תיקון ההנחיות התאגידיות למוסדות להשכלה גבוהה שאינם אוניברסיטאות (מתוקצבים ושאינם מתוקצבים) (משנת 1999) החלטת המועצה מיום : בעקבות בקשת הקריה האקדמית אונו (ע"ר) לתיקון החלטת ות"ת ומל"ג בעניין הארכת ההכרה הזמנית של המוסד מיום , מחליטה מל"ג לאמץ את המלצת ות"ת מיום ולאשר תיקון להנחיות התאגידיות למוסדות להשכלה גבוהה שאינם אוניברסיטאות (מתוקצבים ושאינם מתוקצבים) מדצמבר 1999 בעניין משך כהונת מייסדי העמותה החברים באסיפה הכללית, כמפורט להלן: תקופת כהונת מייסדי העמותה באסיפה הכללית (תיקון סעיף 5 לתקנון המצוי): על אף האמור בהנחיות בנוגע למספר תקופות הכהונה של חברי האסיפה הכללית, עמותה תוכל לקבוע במסגרת תקנונה, כי הוועד המנהל יוכל להאריך את תקופות הכהונה של מייסדיה החברים באסיפה הכללית, באיוש המשרה בדחיפות ועל-ידי אדם מסוים; מצב התעסוקה במקום בו מתבקשת ההעסקה; והאפשרות למנוע את יחסי הכפיפות, קשרי העבודה וניגוד העניינים בין קרובי המשפחה מבלי לרוקן מתוכן את משרותיהם.

26 26 לתקופה של שלוש שנים בכל פעם, ללא מגבלה של מספר התקופות, בכפוף לתיקון תקנונה ובהתאם לתנאים שלהלן 3F 4: שיעור המייסדים החברים באסיפה הכללית לא יעלה על 20% מכלל החברים; שיעור הייצוג במוסדות המנהלים (לרבות אסיפה כללית וועד מנהל) של העמותה, של סה"כ נציגי "גורמי הפנים", "גורמי החוץ", והמייסדים לא יעלה על 40%; יובהר, כי על המייסדים תחולנה המגבלות האמורות בהנחיות בדבר תקופות כהונה בכל הנוגע לחברותם בוועד המנהל של המוסד; הקוורום הנדרש לקבלת החלטות האסיפה הכללית יהיה לפחות מחצית נציגי הציבור המכהנים; ככל שייקבע כי המייסדים הם בין מורשי חתימה בעמותה, תותנה הרשאה זו בחתימה נוספת אחת לפחות של נושא משרה בעמותה (שאינו מבין המייסדים); יו"ר האסיפה הכללית, יו"ר הוועד המנהל, וחברי ועדת הביקורת, לא יהיו מקרב המייסדים; לא יהיו חברים במוסדות המנהלים של המוסד ולא יועסקו במוסד כנושאי משרה, קרובי משפחה של המייסדים על אף האמור, תהיה רשאית ועדת הביקורת של המוסד ליתן היתר מיוחד להעסקת קרובי משפחה של המייסדים, אם שוכנעה, כי למועמד נתונים המצביעים על כשירות מיוחדת בהשוואה ליתר המועמדים וכי העסקה כאמור לא תפגע בטוהר המידות 4F 5. ועדת הביקורת תוודא כי הליך קבלת העובד היה פומבי, שקוף, שוויוני ותחרותי. ראש המוסד והיועץ המשפטי יאשרו את תקינות ההליך הפומבי והנימוקים לבחירה הוראת מעבר: עמותה שבתקנונה קבוע זה מכבר, כי מייסדיה רשאים לכהן באסיפה הכללית ללא מגבלה על מספר תקופות הכהונה, תתקן את תקנונה בהתאם להחלטה זו לאלתר. מכל מקום, לא תוענק הכרה שאינה מוגבלת בזמן (במידה וזו לא הוענקה כבר), לעמותה שתקנונה לא ימצא עומד בהחלטה זו באופן מלא. החלטה זו תתקבל לתקופת ניסיון בת שנתיים שלאחריה תוכל להבחן על ידי הצוות המקצועי, במידת הצורך. במסגרת החלטתה, תשקול ועדת הביקורת בין היתר, את דרגת קירבת המשפחה; הליך קבלת העובד לעבודה; מספר המועמדים אשר היו למשרה; רמת המשרה; מקום גיאוגרפי של המשרה; מספר קרובי המשפחה המועסקים במוסד; תקופת ההעסקה המבוקשת; חיוניות המשרה והצורך באיוש המשרה בדחיפות ועל-ידי אדם מסוים; מצב התעסוקה במקום בו מתבקשת ההעסקה; והאפשרות למנוע את יחסי הכפיפות, קשרי העבודה וניגוד העניינים בין קרובי המשפחה מבלי לרוקן מתוכן את משרותיהם. 4 5

27 27 מאגר ועדות בודקות

28 28 מאגר ועדות בודקות. מליאת המל"ג קיבלה לידיה את מאגר הוועדות הבודקות הקיים במזכירות המל"ג מאז סוף שנת לאחר עיון במאגר, ביקשו חברי המל"ג לרענן את המאגר הקיים תוך שימוש בחתכים נוספים כגון: שטחי התמחות מפורטים של המועמדים לכהן כחברים בוועדות, מעמד אקדמי במוסד, חברות ומעמד בוועדות קודמות. סוכם: לבחון את דרך יישום ההצעות שהועלו על ידי חברי המל"ג בישיבת הצוות של מזכירות המל"ג. ההמלצות שיגובשו יובאו לידיעת המל"ג. הצעה לתחומים (רשימה חלקית) בהם מומלץ להקים ועדות בדיקה תחומיות החלטת מועצה מישיבה מס' (496) 61 מיום בישיבתה ביום דנה המועצה להשכלה גבוהה ברשימת התחומים שהוצעה על ידי סיו"ר המל"ג והחליטה בשלב זה, לאשר הקמתן ואיושן של ועדות בתחומים שהוצגו. (נספח מספר 1). ועדות תחומיות - ישיבת המועצה מס' (61) 496 מיום ביום 11 ינואר 2011 קיבלה המועצה להשכלה גבוהה החלטה להקים וועדות תחומיות אשר יסייעו בייעול תהליכי בדיקת בקשות לפתיחת תכניות לימודים חדשות, בקשות להקמת מוסדות חדשים ובקשות למתן הסמכה לתכניות קיימות. עוד קיבלה המועצה החלטה לאמץ את העקרונות שהובאו בפניה בקשר לנוהל תהליך חדש לבדיקת בקשות לפתיחת תוכניות לימודים חדשות / מוסדות חדשים / מתן הכרה והסמכה. פירוט התהליך א. הקמת וועדות תחומיות וצוותי בדיקה: א. 1. ועדות תחומיות הוועדות התחומיות יוקמו ע"י המל"ג על פי תחומים מוגדרים אשר יובאו בפניה. א. 1.א. תקופת כהונה חברי הוועדות יתמנו לתקופה של 3 שנים. ניתן יהיה להאריך את תקופת המינוי בעד 3 שנים נוספות, כאשר החלפת החברים תהיה, עד כמה שניתן, בהדרגה כדי להבטיח רצף טיפול. א. 1.ב. הרכב 1. הוועדות תהיינה בנות 8 עד 10 חברים וביניהם יו"ר וממלא מקום, זאת כדי להבטיח קיום ישיבות שוטפות ומגוון דעות וכדי לאפשר טיפול במספר רב של תוכניות ובקשות לתכניות חדשות במקביל. לכל ועדה תחומית ימונה מרכז מהאגף האקדמי. 2. הרכב הוועדות התחומיות, כולל יו"ר ומ"מ, יוצע למל"ג לאישור על ידי סגן יו"ר מל"ג והאגף האקדמי, לאחר תהליך של איתור החברים. ההרכב הראשון של הוועדות התחומיות יובא לאישור המל"ג במקביל לאישור תכנית החומש האקדמית. 3. בכל מקרה של הוספת חבר או החלפת חבר בוועדות התחומיות יובא הדבר לאישור המל"ג. 4. הוועדות התחומיות תקבלנה לידיהן את כל ההחלטות הרלוונטיות שהתקבלו במל"ג, בתחומן וכן את דוחות האיכות הרלוונטיים.

29 29 א. 1.ג. סדרי נוהל הוועדות התחומיות תתכנסה לפחות אחת לחודש. הקוורום המינימאלי לכינוס הוועדה יהיה 4 חברים, וביניהם היו"ר או ממלא מקומו. א. 2. צוותי בדיקה ) מתוך הוועדות התחומיות) 1. על מנת לבצע את עבודתה, לאחר שתובא בפניה בקשה, תמנה הוועדה התחומית צוות בדיקה מבין חבריה, בהמלצת היו"ר, שיכלול 4 חברים וביניהם היו"ר או ממלא מקומו או מי מטעמו, הרלוונטים לתחום הבקשה. 2. הצוותים יורכבו כך, שייצגו, ככל שניתן, את מגוון המוסדות. 3. במידת הצורך ימליץ היו"ר על חבר חיצוני לסיוע והדבר יובא לאישור הוועדה. ב. תהליך הבדיקה כדי לבצע את תהליכי הבדיקות הנחוצים לשם פתיחת תכניות לימודים חדשות ולפתיחת מוסדות חדשים, בפרק זמן שיפחת מ- 12 חודשים וכדי לבצע בדיקות להסמכה קבועה או זמנית כך שיסתיימו לפחות שישה חודשים לפני סיום מחזור לימודים ראשון, תוך הסתייעות בוועדות התחומיות כפי שאושרו ע"י המל"ג, מובא התהליך הבא המבוסס על העקרונות שאושרו ע"י מל"ג כאמור : ב. 1. רישום בקשה תהליך רישום בקשה שתגיע למל"ג תתבצע ע"י האגף האקדמי של מל"ג, בתוך חודש אחד 6 5F מקבלת הבקשה על פי נהלי מל"ג. בקשה שלא תימצא מלאה, בהתאם להנחיות מל"ג ועל פי התכנון הרב שנתי שאושר למוסד, על פי העניין, תוחזר למבקש עם ריכוז של כל ההערות הרלוונטיות. הטיפול בבקשה יחל ברגע שיתקבל כל החומר הנדרש על פי הנחיות והחלטות מל"ג וות"ת, דהיינו לאחר שהבקשה תירשם. ב. 2. העברת הבקשה לוועדות התחומיות הבקשות יועברו בתוך חודש מיום הרישום במל"ג לוועדה התחומית הרלוונטית, (יועבר עדכון בכתב לוועדת המשנה על העברת התכניות). במידה ותהיינה אי בהירויות לגבי הוועדה התחומית הרלוונטית המתאימה לבדיקת בקשה, יועבר הנושא להחלטת ועדת המשנה. במקרים חריגים בתחומים בהם לא יוכלו הוועדות התחומיות לתת מענה, תוכל המל"ג, בהמלצת וועדת המשנה, להקים ועדות מקצועיות אד הוק לאותו נושא ויחולו עליהן הכללים של הוועדות התחומיות לעניין סדרי עבודתן. ב. 3. עבודת הוועדות התחומיות 1. הוועדה התחומית (באמצעות צוותי הבדיקה שיוקמו על ידן) תידרש להגיש המלצתה בתוך 4 חודשים לעניין בקשות להיתר של מוסדות חדשים או בתוך 3 חודשים לעניין בקשות לפתיחת תכניות חדשות או להסמכה, במוסדות קיימים. אם יהיה צורך בהארכה, הבקשה להארכה תוגש לוועדת המשנה אשר תוכל לתת הארכה של עד 2 חודשים נוספים. כל הארכה כזו תדווח למל"ג. (על פי החוק מחוייבת המל"ג להשיב על בקשה לפתיחת מוסדות בתוך 12 חודש). 2. אם מגיש הבקשה לא ייענה לבקשות ולשאלות הוועדה התחומית בתוך לוחות הזמנים אשר נקבעו על- ידה, ואשר יאפשרו לה לסיים את עבודתה במסגרת הזמן כמפורט לעיל, יוחזר החומר למגיש הבקשה והטיפול בבקשה יסתיים. מגיש הבקשה לא יוכל להגיש את הבקשה מחדש אלא בעבור שישה חודשים. 3. הוועדות התחומיות ימנעו מתהליך ממושך של שינוי התכנית המבוקשת ובנייתה מחדש, ויתייחסו לחומר שהוגש כפי שהוא. הועדות התחומיות יקיימו עד שני דיונים עם מגיש הבקשה לעניין שינויים והתאמות בתכנית המוגשת. הוועדות התחומיות יקיימו ביקור אחד אצל מגיש הבקשה, בהרכב שיוחלט על ידן. המטרה בפגישה ובביקור היא כדי לזרז את התהליך וכדי לעמוד על טיבה של הבקשה ועל היכולות של מגיש הבקשה. הוועדות תעברנה את הערותיהן למוסד פעם אחת. אם המוסד ירצה הוא 6 תהליך הבדיקה הראשונית לגבי מוסדות חדשים ייתכן ויימשך עד חודש וחצי.

30 30 יוכל לתקן את הבקשה תוך יישום ההערות שניתנו בתוך פרק הזמן שהוקצב לו לשם כך ע"י הוועדה התחומית. 4. המלצת הוועדה התחומית תובא לאחר השלמת עבודתה, לדיון בפני ועדת המשנה, אשר תבצע את בדיקותיה על פי החלטתה, ובפני המל"ג. במקרה של החלטה שלילית תינתן למוסד המבקש אפשרות לערער פעם אחת תוך חודש מיום קבלת ההחלטה אל ועדת המשנה אשר תביא את העניין על פי הצורך לבדיקת הוועדה התחומית ולהחלטת מל"ג. המוסד יקבל תשובה מהמל"ג על פנייתו. ב. 4. תהליכי בדיקה פנימיים יקוצרו תהליכי הבדיקה הפנימית של אגפי ות"ת. תהליך למתן חוו"ד משפטית/תקציבית/שכר ותנאי העסקה, בקשר לתכנית לימודים, לא יעלה על 6 שבועות ובקשר להיתר או הכרה במוסד, לא תעלה על חודשייםF6 7. הבדיקה התקציבית ובדיקת שכר ותנאי העסקה תתבצע פעם אחת בלבד לאחר סיום הבדיקה של הוועדה התחומית. לגבי תכניות חדשות של מוסדות מתוקצבים תמציא ות"ת למוסדות בראשית החומש רשימת תוכניות מאושרות לכל מוסד ע"פ תוכניות שאושרו להגשה בחומש. תוכנית מאושרת תידרש לאישור ות"ת רק לצורך אישור הפרסום והרישום ולא לתהליכים אחרים הקשורים בה. המלצות אגפי ות"ת יועברו למליאת ות"ת בתוך חודש. המלצת ות"ת תועבר למל"ג בתוך חודש. ב. 5. נושאים מנחים לבדיקה מצ"ב טיוטת רשימת נושאים מנחים לוועדות התחומיות ולצוותים כדי להוות כלי עזר לבדיקת התכניות. *(נספח מספר 2). ב. 6. הנחיות להגשת תכניות מל"ג תרענן בהקדם את ההנחיות הכתובות של נוהל הגשת בקשות ותדאג שהן יופיעו באתר האינטרנט של המל"ג, לרבות כל הטפסים. ההנחיות יהיו מפורטות ובהירות. הגשת החומר תיעשה הן בכתב והן בדרך אלקטרונית ובמייל. ב. 7. מעקב אחר פרטי בקשה מל"ג תפעל לעדכון פרטי כל בקשה והמצב בו היא נמצאת, באתר האינטרנט שלה, תוך מתן קוד ספציפי לפונה, כדי שהפונה יוכל לבדוק את המצב בו נמצאת בקשתו בכל שלב. המזכירות האקדמית תדאג לעידכון. מידי שנה תערוך מל"ג סדנת הסבר והדרכה להגשת תכניות. אחריות הביצוע הנ"ל היא של האגף האקדמי של מל"ג. ב. 8. הגשת בקשות חוזרות מוסד שבקשתו לפתיחת תכנית לימודים נדחתה, יוכל להגיש בקשה חדשה לתכנית דומה, רק לאחר 6 חודשים ממועד קבלת ההחלטה על הדחיה. מוסד שבקשתו להיתר לפתיחת מוסד להשכלה גבוהה נדחתה, יוכל להגיש בקשה חדשה רק לאחר שנה ממועד קבלת החלטת הדחיה. ג. דיווח הוועדות התחומיות ימסרו דיווח תקופתי מרוכז על פעילותן לוועדות המשנה הרלוונטיות פעם בחצי שנה. בישיבתה ביום דנה המועצה להשכלה גבוהה ברשימת התחומים שהוצעה על ידי סיו"ר המל"ג והחליטה (*) בשלב זה, לאשר הקמתן ואיושן של ועדות בתחומים שהוצגו. נוהל לתקופת מעבר החלטת המועצה מיום היתר לפתיחת מוסד/הכרה במוסד, עלול לדרוש זמן ממושך יותר כתלות במורכבות המשפטית, אך לא יימשך מעבר ל 6 חודשים

31 31 בישיבתה ביום דנה המועצה להשכלה גבוהה בנושא שבנדון והחליטה (*)כלהלן: 1. עד להקמתן של הוועדות התחומיות ניתן יהיה להשתמש בוועדות מקצועיות ו/או סוקרים שאושרו בעבר במל"ג מבלי להזדקק לאישור מחודש של המועצה. 2. תכנית חדשה שתוגש למל"ג תופנה ישירות ע"י ועדות המשנה לוועדה מקצועית קיימת. 3. מזכירות המל"ג תוכל להמליץ לוועדת המשנה על הרכבי ועדות מקצועיות מתוך הוועדות הקיימות ו/או הסוקרים מבלי להזדקק לאישור מחודש של המל"ג. 4. לגבי ועדות שתורכבנה מחברים חדשים (שלא אושרו בעבר על ידי המל"ג) ההרכב יובא לאישור מל"ג, כפי שהיה מקובל עד כה. נוהל זה יהיה בתוקף עד להקמתן של הוועדות התחומיות, עדכון הנחיות להגשת תכניות לימודים חדשות וקיום הסדנה להבהרת הנחיות אלה, בהתאם להחלטת מל"ג בנושא זה מיום ולא יאוחר מיום אישור הרכבי ועדות תחומיות החלטת המועצה מיום בישיבתה ביום דנה המועצה להשכלה גבוהה בנושא שבנדון והחליטה כלהלן: 1. המועצה מסמיכה את סיו"ר המל"ג להקים ולאייש את הועדות התחומיות 2. לקראת השלב הסופי תועברנה הרשימות השמיות של הרכבי הוועדות הללו להערות חברי המל"ג. 3. הרכבי הוועדות התחומיות יובאו לדיון בישיבת המל"ג הראשונה לשנת הלימודים תשע"ב. הארכת נוהל תקופת מעבר, (החלטת המל"ג מיום הפעלת ועדות תחומיות) החלטת מועצה מיום המועצה להשכלה גבוהה דנה בישיבתה ביום בנושא הארכת נוהל תקופת מעבר, (החלטת המל"ג מיום הפעלת ועדות תחומיות) והיא מחליטה להאריך את נוהל המעבר כפי שאושר בישיבת המועצה מיום עד נוהל ערעורים של המוסדות להשכלה גבוהה על החלטות ועדות המשנה הקבועות של מל"ג ועל החלטות המל"ג החלטת המועצה מיום בישיבתה ביום אימצה המועצה להשכלה גבוהה את הנוהל להסדרת הליך הערעורים של המוסדות להשכלה גבוהה על החלטות ועדות המשנה הקבועות של המועצה ועל החלטות המועצה, כלהלן: 1. האגף האקדמי של המל"ג יודיע למוסד על המועד בו יתקיים דיון בעניינו בוועדת המשנה הרלוונטית ובמל"ג. 2. סדר היום של וועדות המשנה של המל"ג ושל מליאת המל"ג, יפורסמו באתר האינטרנט של המל"ג לפני הדיון. 3. החלטות רלוונטיות של ועדת המשנה (המהוות המלצה למליאת מל"ג) תימסרנה למוסד על פי בקשתו. 4. מוסד המעוניין לערער על החלטת ועדת המשנה יוכל לעשות זאת תוך שבועיים ימים מיום שקיבלה הוועדה את החלטתה. 5. החלטות מליאת המל"ג תועברנה למוסד תוך פרק זמן סביר. (כשבועיים מיום קבלתן). 6. המוסד יוכל לערער על החלטת המל"ג או ועדת המשנה, ובלבד שערער בנושא מסוים פעם אחת בלבד. 7. מוסד המעוניין לערער על החלטת המל"ג יוכל לעשות ובלבד שלא ערער באותו עניין על החלטת ועדת המשנה. הערעור יוגש בכתב תוך שבועיים מיום קבלת החלטת המל"ג.

32 32 בקשת המוסד לערער על החלטת ועדת המשנה או המל"ג תועבר על ידו לממונה הרלוונטי באגף האקדמי, או לסמנכ"ל לעניינים אקדמיים. בקשת הערעור תובא לדיון בוועדת המשנה הרלוונטית*. ועדת המשנה תשמע את טענות הערעור של המוסד באשר להחלטתה ו/או להחלטת המל"ג, בכתב או בע"פ, לפי שיקול דעתה. המלצת וועדת המשנה תועבר לדיון במל"ג בישיבתה העוקבת. תשובת המל"ג על הערעור של המוסד, תימסר למוסד תוך פרק זמן סביר (כשבועיים מיום קבלת ההחלטה **). האגף האקדמי יעדכן את המוסד בקשר להתקדמות הטיפול בפנייתו ויוודא שהפונה יקבל תשובה במועדים כפי שנקבעו בנוהל זה. המוסד יהיה רשאי לערער על ההחלטה בנושא מסוים בעניינו פעם אחת בלבד * בנסיבות חריגות בלבד יהיה רשאי סגן יו"ר המל"ג לאשר למוסד להשמיע את טענותיו בפני מליאת המועצה. ** בתקופת הפגרה עשוי זמן מתן התשובה להתארך למעבר לזמן זה, אך התקופה לא תעלה על שלושה חודשים.

33 33 תהליך הטיפול בתוכניות לימודים חדשות/מוסדות חדשים

34 34 תהליך הטיפול בתוכניות לימודים חדשות/מוסדות חדשים בישיבתה ביום דנה המועצה להשכלה גבוהה בנושא תהליך הטיפול בפתיחת תכניות חדשות. בישיבה זו הוצג בפני חברי המל"ג מסמך המתאר תכנית ליישום הנוהל החדש. לאחר דיון בעיקרי התכנית,החליטה המועצה להשכלה גבוהה לעבור מעבודה באמצעות ועדות מקצועיות Ad-Hoc לכל בקשה לפתיחת תכנית לימודים חדשה, לועדות "תחומיות קבועות" (לזמן מוגבל)-.Standing Committees תהליך הטיפול בפתיחת תכניות חדשות החלטת המועצה מיום בישיבתה ביום ובהמשך להחלטתה הקודמת (1134/11), דנה המועצה להשכלה גבוהה בנושא תהליך הטיפול בפתיחת תכניות חדשות. לאחר דיון בעיקרי התכנית,החליטה המועצה להשכלה גבוהה כלהלן: 1. לאשר באופן עקרוני את עיקרי הצעת התכנית ליישום הנוהל החדש לטיפול בתכניות חדשות. 2. נוסח מפורט וסופי של הנוהל החדש לטיפול בתכניות חדשות, יובא לאישור המל"ג באחת מישיבותיה הקרובות.

35 35 בדיקת תוכניות לימודים של מוסדות להשכלה גבוהה שאינם אוניברסיטאות לקראת הסמכה

36 36 נוהל להוספת מסלול התמחות/מגמה/חטיבה לתוכנית לימודים קיימת במוסד להשכלה גבוהה

37 37 הצעת נוהל להוספת מסלול התמחות/מגמה/חטיבה לתוכנית לימודים קיימת במוסד להשכלה גבוהה - החלטת המועצה מיום הגדרת מסלול/אשכול/התמחות/חטיבה/מוקד: מסלול בתוך תוכנית לימודים אקדמית הינו התמקדות בתוכן אקדמי הלקוח מתוך התוכנית הקיימת ולא הוספת תוכן אקדמי חדש לתוכנית. יצירת מספר מסלולים בתוך תוכנית אקדמית משמעה פירוק חלק מהתכנים האקדמיים עבור קבוצת לומדים מצומצמת. יש להתחשב בכך שגם בעת יצירת מסלולים בתוך תוכנית אקדמית יש לשמר 'ליבה אקדמית' של תוכן המשותף לכל המסלולים בתוכנית המקורית. יש לשמר את תנאי הקבלה ותהליך המיון של התוכנית המקורית גם למסלולים הנפרדים הנושא רלוונטי עבור תוכניות לימודים שלא חלה עליהן החלטת מל"ג בנוגע לאוטונומיה. 2. הנוהל: א. אישור על פרסום פתיחת מסלול התמחות/מגמה/חטיבה/אשכול/מוקד חדשים בתוכנית אקדמית קיימת, שלא יצוינו בתעודת הגמר (להלן: מסלול), טעונה פנייה מראש של המוסד הנוגע בדבר למל"ג לפחות ארבעה חודשים לפני פרסום המסלול ולפחות תשעה חודשים לפני המועד המתוכנן לפתיחת ההרשמה למסלול. ב. פנייה של מוסד על פתיחת מסלול תופנה לוועדת המשנה הנוגעת בדבר. הפנייה תכלול את התוכנית הקיימת כפי שאושרה על ידי המל"ג ואת התוכנית המיועדת למסלול תוך ציון השינויים מהתוכנית הקיימת. ג. וועדת המשנה תחליט האם יש מקום להעביר את המסלול החדש לבדיקת מומחה או מומחים במקרה שיש שינוי משמעותי בתוכנית הקיימת כפי שאושרה על ידי המל"ג. ד. הודעה על החלטת ועדת המשנה (אישור המסלול או העברת ההחלטה לבדיקת מומחים), תועבר למוסד תוך חודשיים מיום קבלת הבקשה. ה. המוסד לא יפתח את התוכנית עד לקבלת החלטה בנושא במל"ג. ו. תחולתו של נוהל זה חודשיים מיום פרסומו. ז. דיווח על הנוהל החדש יישלח לכל המוסדות להשכלה גבוהה, וכן יפורסם בצורה הולמת באתר המל"ג.

38 38 הכיתוב על גבי תעודת תואר "בוגר" B.A. רב-תחומי

39 39 הכיתוב על גבי תעודת תואר "בוגר" B.A. רב-תחומי - מתוך החלטת המועצה להשכלה גבוהה מיום המועצה להשכלה גבוהה בישיבתה מיום בנושא, אימצה את המלצת וועדת המשנה לפיקוח ואכיפה מיום ומחליטה לבחון בשנית את הנושא העקרוני של כיתוב בתעודת "בוגר" (B.A.) בתואר רב תחומי בתכנית בה נסמכו כל הלימודים על פקולטה אחת בלבד. בחינת הנושא תיעשה בסיוע מומחים, שהמלצתם תובא בפני מל"ג בתחילת שנה"ל תשע"ב.

40 40 הערכת איכות

41 41 המנגנון להערכת תחומי לימוד ייחודיים שינויי נוסח המועצה להשכלה גבוהה מאמצת את המלצת ועדת המשנה, להערכת איכות והבטחתה מיום ומחליטה לערוך שינויים בסעיפים 8 5, ו- 11 בנוהל הערכה של תחומי לימוד ייחודיים. להלן הנוסח המתוקן: נוהל הערכה של תחומי לימוד ייחודיים שיופעל ע"י המוסדות עצמם הגדרה: לטובת הדיון בנושא הוגדר "תחום ייחודי" כתחום לימודים המתקיים בלא יותר משני מוסדות בארץ. תחום כזה לא יעבור הערכת איכות במסגרת הרגילה של המערכת המל"גית להערכת איכות, כי אם יתבצע באחריות המוסדות בהם מתקיים התחום, ובהתאם למנגנון שנקבע להלן. עקרונות עליהם יושתת המנגנון להערכת תחומי לימוד ייחודיים ע"י המוסדות: 1. המוסדות יודיעו למל"ג מבעוד מועד מתי בכוונתם להעריך את התחומים הייחודיים (תכנית רב שנתית). 2. במידה שהתחום מתקיים בשני מוסדות, יפעלו המוסדות להערכה משותפת של התחום באמצעות ועדה אחת. 3. התחומים הייחודיים יעברו תהליך של הערכת איכות באמצעות ועדות בינ"ל. נוהל המל"ג למניעת ניגוד עניינים יתקיים, לרבות החתמת חברי הוועדה על הצהרה בדבר העדר ניגוד עניינים. על כתב המינוי של הוועדות יחתום נשיא המוסד. חתימה על כתבי המינוי במקרה שבו יעברו הערכה שתי מחלקות בשני מוסדות שונים יכולה להיעשות במשותף ע"י שני הנשיאים או - לחילופין תישקל החתמת יו"ר המל"ג. העתק כתב המינוי החתום של הוועדה יישלח ליחידה להערכת איכות והבטחתה במל"ג. 4. הוועדות הבינ"ל ימנו בעקרון 3-5 חברים, כאשר מרביתם מחו"ל, לרבות יו"ר הוועדה. המוסדות יפעלו לגייס לוועדות אנשי אקדמיה בכירים ממוסדות מובילים בחו"ל. מומלץ לצרף לוועדה חבר ישראלי מתחום רלבנטי/משיק במוסד אחר, ובלבד שאותו מוסד אינו עובר הערכה. 5. במידה שבחירת יו"ר הוועדה תיעשה בהתייעצות ועל דעת מוסדות המל"ג, תישא המל"ג בהוצאות השתתפותו של היו"ר בוועדה. גובה ההוצאות יתואם מראש עם הגורמים הרלבנטיים במל"ג. 8 F7 6. קודם להערכה באמצעות ועדות בינלאומיות יעברו המחלקות תהליך של הערכה עצמית, אשר תיעשה עפ"י המתכונת המל"גית המקובלת ותוך הישענות על הנחיות המל"ג לביצוע הערכה עצמית. במידה שמוסד מוצא לנכון להוסיף או לשנות את ההנחיות כדי להתאימן לתחום הספציפי, הרי שהוא רשאי בהחלט לעשות זאת. תהליך ההערכה העצמית יסתיים בכתיבת דו"ח הערכה עצמית אשר יוגש לוועדה המעריכה הבינ"ל ויהווה את הבסיס להערכה שתבצע הוועדה. 7. המוסדות יעבירו לידיעת היחידה להערכת איכות את ההנחיות שלהם לביצוע הערכה עצמית. 8. בהערכת האיכות בתחומי ההנדסה רצוי לשלב בוועדות (כיושבי ראש או כחברים) אנשי אקדמיה בהמלצת הארגון האמריקאי,ABET וזאת באמצעות היחידה להערכת איכות. 9. נציגי התחומים שעוברים הערכה יוכלו להשתתף בימי ההשתלמות שעורכת היחידה להערכת איכות בנושא הערכה עצמית. 10.בסופו של תהליך יעבירו המוסדות למל"ג את החומרים הבאים: א. דו"ח ההערכה העצמית; הדו"ח המסכם של הוועדה הבינ"ל; ג. תגובת המוסד לדו"ח הוועדה; ד. דיווח על אופן הטיפול של המוסד במסקנות הוועדה והמלצותיה. 11.ממצאי הוועדה ותגובת המוסד יוצגו בפני מוסדות המל"ג. 8 מל"ג תשתתף בעלותם של עד 5 יו"ר ועדות בשנה, תוך שמירה על פיזור הוגן בין המוסדות.

42 תכנית פעולה ליישום ההמלצות המופיעות בדו"ח הכללי שהגישה הוועדה בפסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות שהופיעו בדוח הכללי של ועדת ההערכה בתחום החלטה המועצה להשכלה גבוהה מיום המועצה להשכלה גבוהה מחליטה לאמץ את תכנית הפעולה ליישום ההמלצות הכלליות המופיעות בדוח ההערכה הכללי בפסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות, שהגישה לה ועדת המשנה להערכת איכות והבטחתה בהתאם לסעיף 4 בהחלטת המל"ג מיום , כלהלן: המועצה ממליצה כי נושא תקצוב תחום הפסיכולוגיה ייבחן מחדש על ידי הוות"ת במסגרת הדיונים על מודל התקצוב. זאת לאור חיזוק המרכיב הניסויי בתחום והפיכתו לתואם "מדעי החיים" הלכה למעשה. כמו כן, ות"ת מתבקשת למצוא דרך להטמעת השינוי גם ברמה המוסדית על מנת להביא לכך שגם המחלקות יתוגמלו בהתאם לשינוי. המועצה מברכת את המחלקות לפסיכולוגיה על שיתוף הפעולה שהחל ביניהן. המועצה מבקשת כי המחלקות יפעלו למציאת פתרונות לבעיות הפנימיות בנושאים המצויים בתחום אחריותן, כגון: מבנה התכניות ותכניהן, אינפלציית ציונים, "in-breeding" של סגל וסטודנטים, שקיפות בפרוצדורות הגיוס, המינוי והקידום של סגל ויתר הנושאים מסוג זה העולים בדוח הכללי. המועצה מבקשת מהמוסדות לקדם ולהרחיב את המסלול הישיר לדוקטורט (בעיקר בתוכניות קליניות) ולשמור על יחס סגל-סטודנטים MA) ו- (Ph.D. נאות כהמלצת הוועדה. על המכללות להקטין את מספר חברי הסגל מן החוץ המלמדים קורסי ליבה. המועצה מבקשת מוות"ת לבחון במסגרת התכנית הרב שנתית תמיכה ביצירת קונסורציום של מאגרי מידע דיגיטליים בין המחלקות. מל"ג תפעל באמצעות הוועדה שהוקמה בראשותו של פרופ' אבישי הניק לפתרון הבעיות הקיימות בין ועדות הרישוי בתחומי הפסיכולוגיה של משרד הבריאות לבין המחלקות לפסיכולוגיה. המועצה להשכלה גבוהה מחליטה לקיים דיון בנושא פתיחת תואר שני במכללות ונושא קידום סגל במכללות ייבחנו במסגרת הדיון הכללי בנושאים הרוחביים העולים מדוחות האיכות. המוסדות יתבקשו לעדכן את המל"ג בדבר יישום ההחלטות. דוחו"ת הוועדה להערכת התכניות בלימודי מזרח-תיכון ושפה וספרות ערבית החלטת המועצה מיום המועצה להשכלה גבוהה מאמצת את המלצת ועדת המשנה להערכת איכות והבטחתה מיום ומחליטה כלהלן: 1. לאור המצב החמור של הספריות בתחום של מזה"ת - יתקיים מפגש עם נציגי הספריות למזרח התיכון והמחלקות ללימודי מזרח התיכון באוניברסיטאות המקיימות לימודים בתחום זה על מנת לדון בסוגיות שהעלתה ועדת ההערכה ביחס לספריות. 2. יתקיים מפגש עם ראשי המחלקות למזרח תיכון כדי לדון בהצעות שהעלתה ועדת ההערכה בדוח הכללי שלה, כמו: בחינת האפשרות להציע תכנית "לאומית" לנושאים בתחום לימודי המזה"ת, כפי שנעשה עם לימודי אפריקה, לאומיות חלוקה של הוראת שפות של המזרח התיכון בין המוסדות ועוד. 3. להביא לידיעת יו"ר ות"ת את המלצת הוועדה בדבר יצירת מרכז מצוינות בתחום של לימודי המזה"ת.

43 43 דיווח על אופן הטיפול בנושאים העקרוניים שעלו מהדו"חות להערכת איכות החלטת המועצה מיום המועצה להשכלה גבוהה מבקשת לקבל באחת מישיבותיה הקרובות דיווח על אודות אופן הטיפול בנושאים העקרוניים שעלו מהדו"חות להערכת איכות. הערכת איכות ההוראה במוסדות להשכלה גבוהה החלטת המועצה מיום בישיבתה ביום אימצה המועצה להשכלה גבוהה את המלצת הוועדה להערכת איכות והבטחתה מיום והחליטה כלהן: 1. להקים ועדה ייעודית לנושא קידום איכות ההוראה באקדמיה הישראלית אשר תורכב מנציגי סטודנטים, נציגי ציבור ונציגי סגל אקדמי, ותציג למל"ג ולוות"ת המלצות בנושא: א. הערכה וקידום איכות ההוראה על ידי מל"ג, ועל ידי ות"ת. ב. דרכי שיפור הערכת איכות ההוראה על ידי מל"ג. 2. הוועדה תגיש את המלצותיה למליאת המל"ג והוות"ת תוך 3 חודשים מיום תחילת פעילותה.

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 McLaughlin, Terence K. From: Sent: To: Cc: Subject: Follow Up Flag: Flag Status:

More information

ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA)

ANNEXURE E1-1 FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) Dear Sirs, Re: Standby Letter of Credit No: Please advise the

More information

ה ח ל ט ו ת Uהחלטות מישיבת המועצה להשכלה גבוהה האחת עשרה מס' (505)70 Uשהתקיימה בירושלים ביום י"ב בסיוון, תשע"א ( )

ה ח ל ט ו ת Uהחלטות מישיבת המועצה להשכלה גבוהה האחת עשרה מס' (505)70 Uשהתקיימה בירושלים ביום יב בסיוון, תשעא ( ) Uהחלטות מישיבת המועצה להשכלה גבוהה האחת עשרה מס' (505)70 Uשהתקיימה בירושלים ביום י"ב בסיוון, תשע"א (29.11.2011) ה ח ל ט ו ת Uנושאים שנדונו בוועדות המשנה (נדרשת הצבעה) Uדו"ח 1449/11 הוועדה לבחינת ההכשרה

More information

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact:

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact: Patents Basics Yehuda Binder (For copies contact: elissa@openu.ac.il) 1 Intellectual Property Value 2 Intellectual Property Rights Trademarks Copyrights Trade Secrets Patents 3 Trademarks Identify a source

More information

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק(

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( התשע"ב - 2012 חברות וחברי לשכה יקרים, אני שמח להגיש לכם חוברת זו בה תמצאו את חוק זכויות הסוכן בנוסחו המקורי ואת תרגומו לאנגלית על ידי עו"ד שוש רבינוביץ,

More information

מבחן באנגלית בהצלחה הצלחה!!! שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז מנהל מרכז השכלה: תאריך בדיקת המבחן: כל הזכויות שמורות למשרד החינוך

מבחן באנגלית בהצלחה הצלחה!!! שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז מנהל מרכז השכלה: תאריך בדיקת המבחן: כל הזכויות שמורות למשרד החינוך מדינת ישראל משרד החינוך מינהל חברה ונוער מבחן באנגלית שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: מנהל מרכז השכלה: שם: שם מרכז ההשכלה /מוסד : ציון: תאריך בדיקת המבחן: כולה שהמערכת מוסרית, ומוסרית ערכית רואים

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 Translated from the Hebrew Sharf Translations Message sent From: Tomer Shohat

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. קיץ תשע"ד, מועד ב, 2014 מועד הבחינה: מספר השאלון: 416 016117, Thinking Skills נספח: כישורי

More information

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G)

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G) 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016582 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה וארבעים וחמש דקות אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה:

More information

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה כנס חינוך משנה מציאות מכון מופ"ת המכללה ע"ש דוד ילין מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה ד"ר רינת ארביב-אלישיב ד"ר ורדה צימרמן 1 מבוא נשירת מורים היא תופעה חברתית המתרחבת

More information

אנגלית (MODULE E) בהצלחה!

אנגלית (MODULE E) בהצלחה! 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016481 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה ורבע אנגלית שאלון ה' (MODULE E) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה

More information

קורות חיים נושא עבודת הדוקטורט: מדיניות ישראל כלפי דרום אפריקה, המנחה: פרופסור ג. א. לבושקחני ופרופסור מ. א. מולר

קורות חיים נושא עבודת הדוקטורט: מדיניות ישראל כלפי דרום אפריקה, המנחה: פרופסור ג. א. לבושקחני ופרופסור מ. א. מולר קורות חיים 1. נתונים אישיים Kahana Ephraim, Ph.D. שם בעברית: ד"ר כהנא אפרים בלועזית: 2. השכלה תואר שם האוניברסיטה מחלקה שנת קבלת התואר 1970 תואר ראשון האוניברסיטה העברית סוציולוגיה ומדע המדינה 1985 תואר

More information

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי(

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך 016117 מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת א. משך הבחינה: שעה וחצי שאלון

More information

אנגלית ספרות בהצלחה! /המשך מעבר לדף/ נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי

אנגלית ספרות בהצלחה! /המשך מעבר לדף/ נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. קיץ תשע"ד, מועד ב, 2014 מועד הבחינה: מספר השאלון: 414 016115, Thinking Skills נספח: כישורי

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א. משך הבחינה: שעה וחצי אנגלית שאלון

More information

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t" Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH * .1.2.3 (X).1.2.3.4.5.6 בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי )

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי ) בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 407 016108, מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

More information

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית.

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית. בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. א. משך הבחינה: שעה ורבע מועד הבחינה: חורף תשס"ז, 2007 מספר השאלון: 406 016107, א נ ג ל י

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, 2012 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

Genetic Tests for Partners of CF patients

Genetic Tests for Partners of CF patients Disclaimer: this presentation is not a genetic/medical counseling The Annual Israeli CF Society Meeting Oct 2013 Genetic Tests for Partners of CF patients Ori Inbar, PhD A father to a 8 year old boy with

More information

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א'

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א' תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך מקום להדבקת מדבקת נבחן א נ ג ל י ת סוג בחינה: מועד הבחינה: מספר השאלון: מבחן מטה לבתי ספר תיכוניים חורף תשע"ד 29.01.2014 מותאם לשאלון א' של בחינת הבגרות שסמלו

More information

בהצלחה! (MODULE C) Hoffman, Y. (2014). The Universal English-Hebrew, Hebrew-English Dictionary

בהצלחה! (MODULE C) Hoffman, Y. (2014). The Universal English-Hebrew, Hebrew-English Dictionary בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ז, 2017, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך 403 016104, מספר השאלון: אנגלית שאלון ג' (MODULE C) ג רסה א' הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעה וחצי ב. מבנה השאלון ומפתח ההערכה:

More information

המבנה הגאומטרי של מידה

המבנה הגאומטרי של מידה התוכנה מאפשרת לרשום מידות מסוגים שונים בסרטוט, במגוון סגנונות ובהתאם לתקנים המקובלים. רצוי לבצע מתן מידות בשכבה המיועדת לכך. לכל מידה יש תכונות של בלוק. תהליך מתן המידות מתחיל תמיד מקביעת סגנון המידות.

More information

The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal

The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal Adv. Shahar HARARI, Israel Key words: Town Planning, Appropriation, Appraisal SUMMARY It seems illogical that the

More information

שאלון ד' הוראות לנבחן

שאלון ד' הוראות לנבחן סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה ג. בגרות לנבחנים אקסטרניים מועד הבחינה: תשס"ה, מועד ב מספר השאלון: 404 016105, י ת ל ג נ א שאלון ד' )MODULE D( הוראות לנבחן א. משך הבחינה:

More information

שאלון ו' הוראות לנבחן

שאלון ו' הוראות לנבחן סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה ג. בגרות לנבחנים אקסטרניים מועד הבחינה: תשס"ו, מועד ב מספר השאלון: 406 016107, י ת ל ג נ א שאלון ו' )MODULE F( הוראות לנבחן א. משך הבחינה:

More information

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E?

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? ב ר ו ך א ת ה י י א לה ינ ו מ ל ך ה עו ל ם, ה מ ע ב יר ש נ ה מ ע ינ י ות נ ומ ה מ ע פ ע פ י Blessed are You, Hashem our God, King of the Universe, who removes sleep from

More information

מ ק ו מ ו ת 5 מ י נ ה ל כ ס פ י ו מ ו ר י ה ח ב ר ה ל פ י ת ו ח י ר ו ש ל י ם ב ע מ מ ב ו א כ ל ל י ב ש נ ת, ב מ ס ג ר ת ח ג י ג ו ת י

מ ק ו מ ו ת 5 מ י נ ה ל כ ס פ י ו מ ו ר י ה ח ב ר ה ל פ י ת ו ח י ר ו ש ל י ם ב ע מ מ ב ו א כ ל ל י ב ש נ ת, ב מ ס ג ר ת ח ג י ג ו ת י נ י ה ו ל פרויקט הקמת היכל הפיס י ר ו ש ל י ם תוכן העניינים פ ר ק נ ו ש א ע מ ו ד 1 0 1 6 2 2 מ ב ו א תקציר מנהלים פירוט הממצאים 1 2 3 2 2 2 2 2 8 3 0 3 2 3 4 3 6 4 1 4 6 ליקויים מערכתיים ב נ י ה ו ל פרויקט

More information

ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים א נ ג ל י ת (MODULE B) הוראות מיוחדות: )2( בתום הבחינה החזר את השאלון למשגיח. בהצלחה!

ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים א נ ג ל י ת (MODULE B) הוראות מיוחדות: )2( בתום הבחינה החזר את השאלון למשגיח. בהצלחה! בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. תשס"ז, מועד ב מועד הבחינה: מספר השאלון: 402 016103, א. משך הבחינה: שעה ורבע א נ ג ל י ת

More information

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון ב' Corresponds with Module B גרסה ב' הוראות לנבחן

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון ב' Corresponds with Module B גרסה ב' הוראות לנבחן תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך מקום להדבקת מדבקת נבחן סוג בחינה: מועד הבחינה: מספר השאלון: מבחן מטה לבתי ספר תיכוניים חורף תשע"ד 29.01.2014 מותאם לשאלון ב' של בחינת הבגרות שסמלו 016103 א

More information

הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

More information

ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים א נ ג ל י ת (MODULE B) הוראות מיוחדות: )2( בתום הבחינה החזר את השאלון למשגיח. בהצלחה!

ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים א נ ג ל י ת (MODULE B) הוראות מיוחדות: )2( בתום הבחינה החזר את השאלון למשגיח. בהצלחה! בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. חורף תשס"ח, 2008 מועד הבחינה: מספר השאלון: 402 016103, א. משך הבחינה: שעה ורבע א נ ג ל י

More information

מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית (MODULE C) מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי قاموس إنجليزي - إنجليزي - عربي

מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית (MODULE C) מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי قاموس إنجليزي - إنجليزي - عربي בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 403 016104, מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

More information

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב בינה מלאכותית ומהפיכת הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב מעבדות -אתמול ד"ר קובי גל מעבדות -היום ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -אתמול ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -היום ד"ר קובי גל הזדמנות

More information

שאלון ו' הוראות לנבחן

שאלון ו' הוראות לנבחן סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה ג. בגרות לנבחנים אקסטרניים מועד הבחינה: תשס"ה, מועד ב מספר השאלון: 406 016107, י ת ל ג נ א שאלון ו' )MODULE F( הוראות לנבחן א. משך הבחינה:

More information

בכפר המכביה, רמת-גן הסדנה תתקיים באנגלית. ביוגיימינג בע"מ המגשימים 20, פתח תקווה טל

בכפר המכביה, רמת-גן הסדנה תתקיים באנגלית. ביוגיימינג בעמ המגשימים 20, פתח תקווה טל סדנה Functional Biomechanics of the Lower Quarter Implications for the Evaluation and Treatment of Musculoskeletal Disorders בהנחיית: Christopher M. Powers, PT, PhD, FACSM, FAPTA הסדנה תתקיים ב - 28-29/2/2016

More information

קידום לימודי מדעי הרוח בישראל

קידום לימודי מדעי הרוח בישראל קידום לימודי מדעי הרוח בישראל י"ז בתמוז תשע"ז 11 ביולי 2017.1 לבקשת ועדת המדע והטכנולוגיה של, ולקראת דיון הוועדה בנושא "עתיד לימודי מדעי הרוח במערך ההשכלה הגבוהה בישראל" שיתקיים ב- 12 ביולי 2017, יובאו

More information

(MODULE E) ב ה צ ל ח ה!

(MODULE E) ב ה צ ל ח ה! סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה מועד הבחינה: קיץ תשס"ד, 2004 מספר השאלון: 016106 י ת ל ג נ א שאלון ה' (MODULE E) הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעה ורבע בשאלון זה שני פרקים.

More information

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of the rule. (Choose three cards appropriate to the lesson

More information

מדריך לתכנת הגימפ Gimp) (The חלק מהמידע במדריך זה מובא מהקישור- http://www.jlc.org.il/forums/viewtopic.php?p=900&sid=d801ea3d13f7ae97549e28a56a4ce0cb GIMP היאתכנה חופשיתרבתאפשרויותבתחום הגראפיקהועריכתהתמונות,

More information

ניהול שינויים ה מ ד ר י ך

ניהול שינויים ה מ ד ר י ך מהדורה 01 נוהל מפת"ח ה מ ד ר י ך Management) (Change היא שיטה )טכניקה( לניהול ובקרה של שינויים או שיפורים המוכנסים במערכת. שינויים מבוצעים לאורך כל שלבי מחזור חייה של מערכת, הן בשלבי האפיון והבניה והן

More information

מיעוטים דתיים באימפריות מודרניות

מיעוטים דתיים באימפריות מודרניות סילבוס מיעוטים דתיים באימפריות מודרניות - 13910 תאריך עדכון אחרון 11-08-2016 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:מוסמך היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:היסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו השנה הראשונה

More information

Unique aspects of child sexual abuse: A multidimensional approach

Unique aspects of child sexual abuse: A multidimensional approach Syllabus Unique aspects of child sexual abuse: A multidimensional approach - 3196 Last update 15-02-2016 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: social work Academic year:

More information

קורסי בחירה מרוכזים בשפה האנגלית

קורסי בחירה מרוכזים בשפה האנגלית ב. קורסי בחירה מרוכזים בשפה האנגלית קורסי ה- GLP הינם קורסי חובה לכל הסטודנטים בפקולטה שהחלו את לימודיהם משנת הלימודים תשע"ד ואילך. על כל סטודנט לקחת קורס אחד מרוכז באנגלית במהלך התואר הראשון. פרטים נוספים

More information

מרכז ההדרכה של מכון התקנים הישראלי מוביל ומקנה ידע מקצועי ויישומי בתחומי האיכות, בטיחות, עריכת מבדקים, בנייה, תקינה, ניהול ועוד.

מרכז ההדרכה של מכון התקנים הישראלי מוביל ומקנה ידע מקצועי ויישומי בתחומי האיכות, בטיחות, עריכת מבדקים, בנייה, תקינה, ניהול ועוד. מרכז ההדרכה של מכון התקנים הישראלי מוביל ומקנה ידע מקצועי ויישומי בתחומי האיכות, בטיחות, עריכת מבדקים, בנייה, תקינה, ניהול ועוד. סגל המרצים מורכב ממומחים ומובילי דעת קהל מהשורה הראשונה מעולם מקצוע פעילים

More information

סטטיסטיקה בתכנית "מוסמך" ש"ת, ש 3 "ס.

סטטיסטיקה בתכנית מוסמך שת, ש 3 ס. קורס: 01634101 אוניברסיטת תל אביב הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ביה"ס למקצועות הבריאות מס ' החוג לסיעוד סטטיסטיקה בתכנית "מוסמך" ש"ת, ש 3 "ס מועד הקורס: סמסטר ב', 16:00 14:00 יום ד' yoramb@post.tau.ac.il nadavari@mail.tau.ac.il

More information

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים;

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; 12 באפריל 2017 כיל מעדכנת את המבנה הארגוני של החברה חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; הנהלת כיל

More information

הוצאה מס' 47 מ

הוצאה מס' 47 מ 1 1. מטרת הנוהל נוהל זה נועד לקבוע ם ל עבודה או לרכישת שירותים ולאפשר השתתפות בתנאים שווים של המציעים בהליכי התקשרות, וכן לקבוע ם לאישור עסקאות מהותיות על פי חוק החברות, התשנ"ט- 1999 בהתאם לסעיף 41 להלן.

More information

Name Page 1 of 6. דף ט: This week s bechina starts at the two dots in the middle of

Name Page 1 of 6. דף ט: This week s bechina starts at the two dots in the middle of Name Page 1 of 6 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times.בל 'נ marked, using the contact info above by Sunday, December 25, 2016 and we ll send it

More information

מועצת הפיס לתרבות ואמנות כללים לחלוקת מענקים דצמבר 2017

מועצת הפיס לתרבות ואמנות כללים לחלוקת מענקים דצמבר 2017 מועצת הפיס לתרבות ואמנות כללים לחלוקת מענקים דצמבר 2017 כללי : דירקטוריון מפעל הפיס מקצה מדי שנה תקציב לפעילות המועצה לתרבות ואמנות בהתאם להיתר מפעל הפיס )להלן: "המועצה"(. ועדות המשנה של המועצה פועלות

More information

ראש השנה דף ח. ששה עשר בניסן ראש השנה לעומר, ששה בסיון ראש השנה לשתי that says ברייתא quotes a גמרא.1 Our. Name Page 1 of 8

ראש השנה דף ח. ששה עשר בניסן ראש השנה לעומר, ששה בסיון ראש השנה לשתי that says ברייתא quotes a גמרא.1 Our. Name Page 1 of 8 Name Page 1 of 8?בחינה times 1 st :דף of the חזרה (גמרא (if no indication, we ll assume Open גמרא Place an X if Closed.בל 'נ marked, using the contact info above by Monday, August 14, 2017 and we ll send

More information

Unique aspects of child sexual abuse: A multid

Unique aspects of child sexual abuse: A multid Syllabus Unique aspects of child sexual abuse: A multid - 3196 Last update 12-10-2014 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: Social Work and Social Welfare Academic year:

More information

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS Exploring SHABBOS SHABBOS REST AND RETURN Shabbos has a multitude of components which provide meaning and purpose to our lives. We will try to figure out the goal of Shabbos, how to connect to it, and

More information

בעלי תפקידים פקולטיים לשנה"ל תשע"ו )עודכן- דצמבר 2016(

בעלי תפקידים פקולטיים לשנהל תשעו )עודכן- דצמבר 2016( בעלי תפקידים פקולטיים לשנה"ל תשע"ו )עודכן דצמבר 2016( דיקן אבישי מנדלבאום סגנים לדיקן סגן דיקן להוראה סגן דיקן למחקר סגן דיקן ללימודים מתקדמים סגן דיקן לתכניות מנהל עסקים משה טננהולץ רון לביא מיה ארז,

More information

ראש השנה דף. 1. A) Our משנה says,... שנראה בעליל בין שלא נראה בעליל.בין Based on this,פסוק what does the word עליל mean?

ראש השנה דף. 1. A) Our משנה says,... שנראה בעליל בין שלא נראה בעליל.בין Based on this,פסוק what does the word עליל mean? Name Email or Phone # (needed on 1 st page only) Page 1 of 5?בחינה times 1 st :דף of the חזרה (גמרא (if no indication, we ll assume Open גמרא Place an X if Closed.בל'נ marked, using the contact info above

More information

ASTM UL / FM / BS abesco

ASTM UL / FM / BS abesco 7 ASTM UL / FM / BS 93 - 4 5 6 7 8 9 0 3 4 5 6-8 9 - CP - 30 0 MORTAR FR INSERTS OR PUTTY PADS FOR ELECTRICAL BOXES * ** 0 mineral wool + Acrilic sealant FIRECLAMP A FIRECLAMP A or CP - 30 Acrilic sealant

More information

SHABBOS, 10 TAMMUZ, 5778

SHABBOS, 10 TAMMUZ, 5778 ב"ה SHABBOS, 10 TAMMUZ - FRIDAY, 16 TAMMUZ, 5778 For local candle lighting times visit www.chabad.org/candles SHABBOS, 10 TAMMUZ, 5778 PARSHAS CHUKAS After Minchah, read the fifth chapter of Pirkei Avos.

More information

מבוא למשפט האיחוד האירופי

מבוא למשפט האיחוד האירופי סילבוס מבוא למשפט האיחוד האירופי - 62782 תאריך עדכון אחרון 01-03-2014 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר ומסטר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:משפטים השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס:

More information

לימודי תואר שני )M.A(

לימודי תואר שני )M.A( 79 לימודי תואר שני )M.A( בפקולטה למדעי הרוח והחברה זכאיות להעניק את התואר "מוסמך במדעי הרוח והחברה" המחלקות הבאות: מקרא ארכיאולוגיה והמזרח הקדום; ספרות עברית; לשון עברית; לימודי המזרח התיכון; היסטוריה

More information

טכנולוגיית WPF מספקת למפתחים מודל תכנות מאוחד לחוויית בניית יישומיי

טכנולוגיית WPF מספקת למפתחים מודל תכנות מאוחד לחוויית בניית יישומיי WPF-Windows Presentation Foundation Windows WPF טכנולוגיית WPF מספקת למפתחים מודל תכנות מאוחד לחוויית בניית יישומיי Client חכמים המשלב ממשקי משתמש,תקשורת ומסמכים. מטרת התרגיל : ביצוע אנימציה לאליפסה ברגע

More information

מדריך שימוש בדואר האלקטרוני

מדריך שימוש בדואר האלקטרוני מדריך שימוש בדואר האלקטרוני Live@Edu UserName@Campus.haifa.ac.il תוכן עניינים א. מבוא... 2 מהי מערכת? Live@edu... 2 קבלת פרטי כתובת הדואר האלקטרוני:... 2 ב. כניסה ראשונית לחשבון הדואר האלקטרוני... 2 השלמת

More information

מבצע חלומי עם סדרת ריצפז פרש הום!

מבצע חלומי עם סדרת ריצפז פרש הום! מבצע חלומי עם סדרת ריצפז פרש הום! במהלך חודש ינואר 1.1.2018-31.1.2018 יתקיים מבצע ארצי ברשתות השיווק השונות עבור סדרת ריצפז פרש הום. כל מי שירכוש בחודש ינואר 2 מוצרים מסדרת ריצפז פרש הום באותה רכישה, ויתקשר

More information

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First.

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First. ASP.Net MVC + Entity Framework Code First 1 הקדמה בפרק הזה יוצג שימוש בFirst EntityFramework Code עבור ה use case הבאים : ASP.Net MVC ASP.Net Web API ASP.Net MVC + Scaffolding הערה : Framework Entity הוצג

More information

Advisor Copy. Welcome the NCSYers to your session. Feel free to try a quick icebreaker to learn their names.

Advisor Copy. Welcome the NCSYers to your session. Feel free to try a quick icebreaker to learn their names. Advisor Copy Before we begin, I would like to highlight a few points: Goal: 1. It is VERY IMPORTANT for you as an educator to put your effort in and prepare this session well. If you don t prepare, it

More information

תקנון תואר ראשון - המחלקה למדעי המחשב

תקנון תואר ראשון - המחלקה למדעי המחשב בס"ד תקנון תואר ראשון - גרסא: יום רביעי 05 אוגוסט 2015 תוכן 1 2 3 4 5 6 מבוא... 1 דרישותהתקדמות, הפסקתוחידושלימודים...1 רישום לקורסים... 2 מטלות, בחינות, מועדיםוחזרה עלקורס... 2 ערעורים... 3 הכרהבלימודיםקודמים

More information

מאזן חובות אקדמיים לתאריך (כולל) בשעות 06:00-18:00.

מאזן חובות אקדמיים לתאריך (כולל) בשעות 06:00-18:00. מידע-נט מערכת רישום שנתי לקורסים באמצעות האינטרנט תשע"ח בשנת הלימודים תשע"ח נמשיך עם הרישום השנתי לקורסים. כל סטודנט/ית יירשם לכל הקורסים אותם הוא מתכנן ללמוד הן בסמסטר א' והן בסמסטר ב'. הרישום לקורסים

More information

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES Sinning in Disguise Like people of all faiths, Jews sometimes do things or go to places they are not supposed to. This session is not about

More information

Name Page 1 of 7. This week s bechina starts on 26b, 29 lines from the bottom and ends at the end of 27b.

Name Page 1 of 7. This week s bechina starts on 26b, 29 lines from the bottom and ends at the end of 27b. Name Page 1 of 7 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Please email or fax your completed בחינה using the contact info above by Sunday, April 30,

More information

קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות.

קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות. סריקה לרוחב פרק 3 ב- Kleinberg/Tardos קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות. קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט:

More information

שבות תחום מצוות עשה שזמן גרמא סמיכה תקיעה, שברים, תרועה. The אי ור of performing any מלאכה on Rosh HaShanah שופר in preparation of the

שבות תחום מצוות עשה שזמן גרמא סמיכה תקיעה, שברים, תרועה. The אי ור of performing any מלאכה on Rosh HaShanah שופר in preparation of the A B C בס"ד Intro מסכת ראש השנה of דף לג learn בע"ה Today we will Some of the topics we will learn about today include: A discussion regarding the איסור of performing any forbidden for Rosh שופר on Yom

More information

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה פיזיקה מערכות טכנולוגיות פיזיקה של נהיגה מדריך למורה כל הזכויות שמורות למורן הוצאה לאור אין לצלם או לשכפל מהספר 1 על תוכנית הלימודים פיזיקה של מערכות טכנולוגיות מבוא ההיבט הטכנולוגי של כל נושא פיזיקלי.

More information

Effective implementation of ethical program: legal requirements, theory and practice

Effective implementation of ethical program: legal requirements, theory and practice Effective implementation of ethical program: legal requirements, theory and practice Haifa University Center for the Study of Organizations & Human Resources Management 18 May 2005 Dr. Avshalom M. Adam

More information

מיקוד באנגלית. Module D. New Program in English Literature. Option 1 שאלון אינטרני מספר שאלון אקסטרני מספר 414

מיקוד באנגלית. Module D. New Program in English Literature. Option 1 שאלון אינטרני מספר שאלון אקסטרני מספר 414 ענת אברבנאל צביה אופנברג מיקוד באנגלית Module D New Program in English Literature Option 1 שאלון אינטרני מספר 016115 שאלון אקסטרני מספר 414 לעדכונים והשלמות אתר המיקודים אתכם לאורך כל הדרך ענת אברבנאל

More information

Theories of Justice

Theories of Justice Syllabus Theories of Justice - 56981 Last update 06-08-2014 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: political Science Academic year: 2 Semester: 2nd Semester Teaching

More information

נוהל הגשת ערעור לנתוני מאגר המידע לאיתור הונאות ביטוח

נוהל הגשת ערעור לנתוני מאגר המידע לאיתור הונאות ביטוח נוהל הגשת ערעור לנתוני מאגר המידע לאיתור הונאות ביטוח נוסח מאושר על ידי הפיקוח על הביטוח )עודכן יוני 2015( רקע )להלן: "החוזר"( נקבע כי: של המפקח על הביטוח: 1.1 בשער 6 חלק 2 סעיף 3.2.2 )ו'( לחוזר המאוחד

More information

נילי חמני

נילי חמני מבנה שריר שלד (מקרוסקופי) עטוף ברקמת חיבור (אפימזיום) מחולקלצרורותתאישרירשכלאחדמהםעטוף ברקמתחיבורנוספת (פרימזיום) (תא) שרירעטוףברקמתחיבורמשלו כלסיב (אנדומזיום) לרקמות החיבור בשריר תפקיד חשוב ביצירת המבנה

More information

תקנון תחרות הסטארט-אפ המבטיח של השנה במסגרת ועידת הדיגיטל והמובייל 1028

תקנון תחרות הסטארט-אפ המבטיח של השנה במסגרת ועידת הדיגיטל והמובייל 1028 תקנון תחרות הסטארט-אפ המבטיח של השנה במסגרת ועידת הדיגיטל והמובייל 1028 כללי עיתון "כלכליסט" )להלן: "העיתון" ו\או "כלכליסט"(, בשיתוף בנק הפועלים, מכון היצוא, פירמת רו"ח, KPMG משרד עו"ד שבלת ושות' ו LABS

More information

ביצה דף. ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times

ביצה דף. ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Name Page 1 of 5 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Please email or fax your completed בחינה using the contact info above by Thursday, May 11,

More information

תקנון הלימודים לתואר הראשון

תקנון הלימודים לתואר הראשון 1. מיהו סטודנט תקנון הלימודים לתואר הראשון כסטודנט במכון נחשב מי שהתקבל ללימודים מלאים או חלקיים, כהגדרתם בסעיפים 1.1 ו- 11.1 להלן, ע"י הגורם המוסמך לכך במכון, ו/או הורשה להמשיך את לימודיו על-פי כללי המכון,

More information

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Hebrew Ulpan HEB 011-031 Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Course Description Hebrew is not only the Sacred Language of the Jewish people, but it is also

More information

מסמך מס' :: 9400 לדיון במליאת המועצה התכנית הרב-שנתית של מל"ג/ות"ת להרחבת הנגישות של ההשכלה הגבוהה לאוכלוסייה החרדית תשע"ז-תשפ"ב

מסמך מס' :: 9400 לדיון במליאת המועצה התכנית הרב-שנתית של מלג/ותת להרחבת הנגישות של ההשכלה הגבוהה לאוכלוסייה החרדית תשעז-תשפב מסמך מס' :: 9400 לדיון במליאת המועצה בתאריך 4.4.201 התכנית הרב-שנתית של מל"ג/ות"ת להרחבת הנגישות של ההשכלה הגבוהה לאוכלוסייה החרדית תשע"ז-תשפ"ב -2- פרק א' - הנגשת ההשכלה הגבוהה לאוכלוסייה החרדית בתכנית

More information

תקנון תחרות "הבניין הממחזר"

תקנון תחרות הבניין הממחזר תקנון תחרות "הבניין הממחזר" 1. מטרת התחרות עיריית חולון ותאגיד המיחזור, כהגדרתם בסעיף 2 להלן, מכריזים על תחרות עירונית לעידוד הפרדת פסולת אריזות לפח הכתום, במטרה לקדם את הטמעת נושא הפרדת הפסולת בעיר. בתקופת

More information

בצהריים. לא יתקבלו בקשות שעבורן לא בוצעה הרשמה להגשת בקשה עד למועד זה.

בצהריים. לא יתקבלו בקשות שעבורן לא בוצעה הרשמה להגשת בקשה עד למועד זה. .1.2.3.4 טופס זה מנוסח בלשון זכר אך פונה לנשים ולגברים כאחד! לתשומת לבך: ההגשה תהיה באמצעות מערכת ISF online לצורך כך יש לבצע אימות פרטים. (אימות הפרטים אינו מהווה הרשמה להגשת בקשה). המועד האחרון להרשמה

More information

של מכרז לבעל תעודת זכאות של מחוסר דיור על פי הקריטריונים של משרד הבינוי, ישולמו לרשות דמי חכירה מהוונים מופחתים כלהלן: נוסח משולב

של מכרז לבעל תעודת זכאות של מחוסר דיור על פי הקריטריונים של משרד הבינוי, ישולמו לרשות דמי חכירה מהוונים מופחתים כלהלן: נוסח משולב 1505 16/1/17 : : מספר החלטה תאריך מדיניות אחידה למתן הנחות בקרקע בתוקף סמכותה לפי סעיף 3 לחוק רשות מקרקעי ישראל, התש"ך 1960, החליטה מועצת מקרקעי ישראל מיום ט"ז בטבת תשע"ז (16 בינואר 2017) לתקן את החלטת

More information

תקנון תחרות הסטארט-אפים במסגרת ועידת Mind the data 2017

תקנון תחרות הסטארט-אפים במסגרת ועידת Mind the data 2017 תקנון תחרות הסטארט-אפים במסגרת ועידת Mind the data 2017 כללי )להלן: ישראל בע"מ מיקרוסופט בשיתוף "כלכליסט"(, ו\או "כלכליסט" )להלן: "העיתון" עיתון "מיקרוסופט"( )להלן ביחד: "מארגני התחרות"( מכריזים על תחרות

More information

ZIM INTEGRATED SHIPPING SERVICES LTD. (the "Company")

ZIM INTEGRATED SHIPPING SERVICES LTD. (the Company) ZIM INTEGRATED SHIPPING SERVICES LTD. (the "Company") March 29, 2018 Dear Shareholder, Re: Notice to Shareholders re Nomination of Directors In accordance with Article 76 of the Company s Articles of Association

More information

הפקולטה למדעי ההנדסה

הפקולטה למדעי ההנדסה הפקולטה למדעי ההנדסה נוהלי לימוד לתואר ראשון )B.Sc.( פרק א - כללי פרק ב - קבלה ללימודים פרק ג - מבנה הלימודים פרק ד - בחינות וציון סופי בקורס פרק ה - מצב אקדמי וכללי מעבר פרק ו - היעדרות ממושכת מלימודים

More information

מכונת מצבים סופית תרגול מס' 4. Moshe Malka & Ben lee Volk

מכונת מצבים סופית תרגול מס' 4. Moshe Malka & Ben lee Volk מכונת מצבים סופית תרגול מס' 4 1 מכונת מצבים סופית Finite State Machine (FSM) מודל למערכת ספרתית מכונת מצבים סופית: קלט: סדרה אינסופית של אותיות...,I3,I1,I2 בא"ב input out פלט: סדרה אינסופית של אותיות O

More information

תורשכ ירפס לכ ץבוק " ב י קלח יללכ רעש

תורשכ ירפס לכ ץבוק  ב י קלח יללכ רעש בס"ד קובץ כל ספרי כשרות י"ב חלק שער כללי הו"ל בחמלת ה' עלי בזכות אבותי ורבותי הקדושים זי"ע הק' שלום יהודה גראס, אבדק"ק האלמין יצ "ו חלק י "ב 4 ספרים ספר א': הפקעת שערים חלק א': קול קורא'ס שיצאו לאור נגד

More information

המשיבות על פסק דינו של המפקח על רישום מקרקעין בנצרת (להלן: המפקח) מיום (תיק 8/13, המפקח י' וסרקרוג). 2 רקע והליכים קודמים 3. מקורה של הבקשה ב

המשיבות על פסק דינו של המפקח על רישום מקרקעין בנצרת (להלן: המפקח) מיום (תיק 8/13, המפקח י' וסרקרוג). 2 רקע והליכים קודמים 3. מקורה של הבקשה ב בבית המשפט העליון רע"א 6394/15 לפני: המבקשים: כבוד השופט י' עמית כבוד השופט צ' זילברטל כבוד השופטת ד' ברק-ארז 1. נציגות הבית המשותף קניון לב כרמיאל 2. יעל שניאור 3. ברוך כהן 4. מישל אבידן 5. בוריס ניימן

More information

תוכן עניינים קובץ נספחים

תוכן עניינים קובץ נספחים 1 תוכן עניינים קובץ נספחים נספח ע 1/ ע 2/ ע 3/ ע 4/ ע 5/ ע 6/ ע 7/ ע 8/ ע 9/ ע 10/ ע 11/ ע 12/ ע 13/ ע 14/ ע 15/ ע 16/ ע 17/ ע 18/ מספר מסמך עמודים חוק נתוני אשראי התשע"ו 32 2016- חוק נתוני אשראי התשס"ב

More information

Teaching and Learning on the Move Trends and Policies in Higher Education in Israel and around the World. Prof. Nitza Davidovitch

Teaching and Learning on the Move Trends and Policies in Higher Education in Israel and around the World. Prof. Nitza Davidovitch Teaching and Learning on the Move Trends and Policies in Higher Education in Israel and around the World Prof. Nitza Davidovitch 1 Teaching and Learning on the Move In the 21st century, international ties

More information

***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times

***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Name Page 1 of 6 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Please email or fax your completed בחינה using the contact info above by Tuesday, April 25,

More information

תקנות התכנון והבנייה )רישוי בנייה(, תשע"ו נוסח מלא ומעודכן תוכן ענינים

תקנות התכנון והבנייה )רישוי בנייה(, תשעו נוסח מלא ומעודכן תוכן ענינים תקנות התכנון והבנייה )רישוי בנייה(, תשע"ו- 2016 רשויות ומשפט מנהלי תכנון ובניה היתרים רשויות ומשפט מנהלי תכנון ובניה פיקוח 5 5 5 7 7 7 7 7 7 7 7 7 8 8 8 8 8 8 8 8 8 9 9 10 10 10 11 11 11 12 12 12 12 12

More information

מסיוע במחקר למצוינות במחקר נהלים והנחיות להגשת הצעה למחקר

מסיוע במחקר למצוינות במחקר נהלים והנחיות להגשת הצעה למחקר רשות המחקר הבין-מכללתית ועדת המחקר מסיוע במחקר למצוינות במחקר נהלים והנחיות להגשת הצעה למחקר שנת הלימודים תשע"ח יו"ר הוועדה: פרופ מירה קרניאלי רכזת הוועדה: טל אורן חברי ועדת המחקר: ד"ר רינת ארביב-אלישיב

More information

ראוהו בית דין וכל ישראל נחקרו העדים ולא הספיקו לומר מקודש עד שחשיכה הרי זה מעובר says, משנה.1 Our

ראוהו בית דין וכל ישראל נחקרו העדים ולא הספיקו לומר מקודש עד שחשיכה הרי זה מעובר says, משנה.1 Our Name Email or Phone # (needed on 1 st page only) Page 1 of 6?בחינה times 1 st :דף of the חזרה (גמרא (if no indication, we ll assume Open גמרא Place an X if Closed.בל'נ marked, using the contact info above

More information

COUNSELLING FOR ADDLESCENCE

COUNSELLING FOR ADDLESCENCE Syllabus COUNSELLING FOR ADDLESCENCE - 34481 Last update 11-10-2015 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: education Academic year: 0 Semester: 2nd Semester Teaching

More information

הארכאולוגיה של הריקוד

הארכאולוגיה של הריקוד סילבוס הארכאולוגיה של הריקוד - 43681 תאריך עדכון אחרון 25-02-2015 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:ארכאולוגיה והמזרח הקרוב הקדום השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד

More information